module 5 – je aanbod

Wauw de vorige vier modules zaten vol met kennis én opties om je eigen aanbod vorm te geven. 

Je kunt ontzettend veel doen binnen podcastmanagement, van een afgebakend onderdeel tot full-service podcastmanagement all things podcasten de hele mikmak (steek je hand op als je ook aan de Donald Duck denkt – if you know you know).

In deze module is het tijd om je aanbod te gaan bepalen. 

En dat kun je op een aantal manieren aanvliegen.

  1. vanuit je ideale klant
  2. vanuit je eigen voorkeuren
  3. trial and error of: gewoon ‘iets’ gaan doen
  4. kopiëren van een andere podcastmanager
  5. mix

Vanuit je ideale klant

Tune in op je ideale klant. Wat heeft die nodig? Hoe kan je hen het beste ondersteunen? Waar liggen ze wakker van ‘s nachts? Wat voor dienst kan jij maken om ze NU te helpen?

Als je al een of meerdere ideale klanten hebt, vraag het ze of toets bij ze of je aanbod een match is mits ze daar behoefte aan hebben.

Plan een call om ze een aantal vragen te stellen of stuur die vragen over de mail.

Je kunt ook een wat uitgebreider doelgroeponderzoek doen door een oproep te plaatsen op je LinkedIn, andere social media of in je offline netwerk rond te vragen. 

Het levert vaak fijne inzichten op en kan je helpen vertrouwen in je aanbod te hebben, doordat de antwoorden bevestigen wat jij al dacht.

Vanuit je eigen voorkeuren

Kijk, ik weet dat een ideale klant hebben wonderen verricht voor je bedrijf (ik chargeer, maar de noodzaak is me duidelijk) maar voor de mensen die net zoals ik snel evolueren en zoekende blijven naar de omschrijving van dé ideale klant: je bent niet alleen. 

Is je ideale klant nog te onduidelijk om je aanbod op te bouwen, of wil je je aanbod daar niet op baseren, draai het dan om.

Tune in op jezelf. Van welke onderdelen uit deze opleiding ging je echt aan? Wat vind je leuk of wat lijkt je leuk? Wat kan je goed (doen!) en wat kan je minder goed (niet doen, of: ontwikkelen)? 

Vind je het fijn om het rustig op te bouwen, probeer dan enkele onderdelen in je podcastmanagementaanbod te verwerken en bouw het uit naarmate je bezig bent.

Trial and error

Hard PODCAST roepen en kijken wie er reageert, is ook een optie. Het heet ‘gewoon beginnen’. Zoek iemand die hulp kan gebruiken bij het maken van hun podcast en ga ze helpen met wat nodig is. 

In deze opleiding vind je meer dan genoeg basiskennis en in de community op Facebook staan we voor je klaar om je erdoorheen te slepen als het even onduidelijk is. 

Ga lekker beginnen en je merkt al snel wat je wel en niet wilt doen, en van welke klanten je wel en niet blij wordt.

Kopiëren van een andere podcastmanager

Rondkijken om te zien wat anderen bieden en daar je eigen versie van maken, of een startversie van maken: prima idee. 

En beperk je niet alleen tot Nederland, want zoveel keuze is er nog niet. Toen ik startte met podcastmanagement heb ik ook gekeken naar podcastmanagers uit het buitenland. Zoek maar op podcastmanager op Instagram bijvoorbeeld. Het is hartstikke leuk om eens rond te kijken bij iemand die dit al aanbiedt.

Volgtips

Er is een aantal mensen dat ik graag volg in mijn eigen ontwikkeling als podcastmanager.

@justine_podcastmanager
Justine woont in Australië. Ze is echt supergoed in het structureren van haar business, statistieken, overzicht, Trello-borden, processen, echt heel inspirerend. Ze deelt regelmatig waardevolle kijkjes achter de schermen en is vooral fan van de groeistrategie ‘guesting on other podcasts’. Ze helpt haar klanten vaak met pitchen bij andere podcasts. Ook het overwegen waard: ze biedt een aantal fijne hulpmiddelen aan om je te helpen bij het starten of structureren van je podcast business. Love her. Justine is goals.

Fascinerend ook: ze heeft dus geen website, maar doet alles met andere hulpmiddelen zoals Canva en een Milkshake-site. Hoe lean is dat.

@brittany.kues
Brittany is Amerikaanse en ik ben vooral aan haar verslingerd geraakt omdat zij erop voorstaat dat wij als podcastmanagers onze prijzen moeten verhogen. Haar aanpak is helder, maar ze geeft in een interview ook aan dat ze ‘alles’ doet voor haar klant. Spoedje? Regelt ze. Ze heeft een eenvoudige website, heel duidelijk en biedt een aantal interessante mogelijkheden die goed als voorbeeld en input voor jouw pakket of aanbod kunnen dienen. 

@thepodcastbabes

Dit is de Nederlandse Anne Claessen die ervoor gekozen heeft zich Engelstalig te profileren. Fascinerend aan haar vind ik dat ze ervoor kiest om podcast monetization als niche te etaleren. Ze heeft een programma van 12 weken waarin je leert om geld te verdienen met je podcast. Briljant. 

Mix

Bij de meesten komt het neer op een mix van bovenstaande manieren. Misschien gebruik je ze alle vier wel. Het geeft in elk geval een startpunt voor het ontwerpen van je aanbod.

Vorm van je aanbod

Ik wil benadrukken dat geen enkele aanbodsvorm goed of fout is, maar dat het bij jou, jouw bedrijf en je klant moet passen, wil je er een happy podcastmanager van worden, en dat is toch wel mijn doel.

Niettemin kan ik wel een doos met voorbeelden opentrekken die jou kunnen helpen om je aanbod vorm te geven. 

Je weet wat je wilt doen, hoe verpak je dat dan?

Pakketten

Pakketten bied je aan als een setje werkzaamheden dat je verpakt in één product: het pakket. Met een pakket baken je af wat je doet. Dit schept helderheid zowel voor jezelf als voor je klant. 

Een pakket is goed te plannen, vooral als je meer inzicht hebt in hoe lang je ergens mee bezig bent. En je kunt hier goed grenzen bij aangeven, zo kun je een pakket aanbieden voor een bepaalde prijs, waarin je meegeeft dat de aangeleverde audio-opname niet langer mag zijn dan 30 minuten per wekelijkse aflevering.

Je kunt pakketten opstellen rondom het lanceren van een podcast, podcastmanagement, gastmanagement, editen, eigenlijk met alles. Beleg je eigen podcastsandwich, zogezegd. 

Pakketten kun je zo groot en zo klein maken als je wilt. Het komt erop neer dat je doet wat je belooft en er geen of weinig mogelijkheid is om daar vanaf te wijken. 

Pakketten, met maatwerk

Je kunt binnen een pakket maatwerk bieden. Zie dit meer als een soort menukaart. De klant bepaalt in welk pakket die wil stappen en kiest vanaf de menukaart de opties die voor hen het beste zijn. Voor jou is het zaak om te kijken wat er precies mogelijk is, wat past in jouw werkschema. Ben je ook akkoord als de klant alle mogelijke opties wil, of doe je aan uitruilen? 

Bijvoorbeeld een upgrade in opnameminuten van 30 naar 45 betekent dat je geen show notes schrijft. 

Maatwerk

Doe je volledig maatwerk, dan heb je een set aan werkzaamheden die je samenstelt al naar gelang de vraag van de klant, zodat het een oplossing levert. 

De prijs van je aanbod zal hierbij afhankelijk zijn van wat je met de klant afspreekt.

Maatwerk begint vaak met kennismaken en uitvragen waar de klant behoefte aan heeft. Vervolgens doe je of meteen een aanbod, of je werkt in een debrief en voorstel uit waarmee jij denkt dat je de klant het beste helpt, en welke investering daarbij hoort.

Strippenkaart

Veel VA’s werken met een strippenkaart voor hun diensten. Hier kun je ook je podcastmanagement aan toevoegen. Je klant koopt dan vooraf een aantal uren in die je voor hen aan podcastmanagement besteedt. Wat dat dan precies is, is nader in te vullen.

Ik raad wel aan daar op voorhand duidelijkheid over te verschaffen. Welke menu-opties kunnen ze kiezen van jouw kaart? Wat doe je wel en wat doe je niet? 

Manage de verwachtingen van beide kanten en je gaat een zonnige samenwerking tegemoet.

Extra tip bij strippenkaarten: verkoop ze met een houdbaarheidsdatum. Een datum waarop de klant diens strippenkaart op moet hebben gemaakt, of waarop het resterende tegoed vervalt. Je wilt niet anderhalf jaar later nog eens met een klusje geconfronteerd worden die je klant nog tegoed had. Dat is gewoon onhandig en niet leuk.

Projecten

Het lijkt op pakketten, maar ik roep toch een aparte categorie voor de projecten in het leven. Projecten zie ik als werkzaamheden die eenmalig zijn.

Een lancering kan heel goed een project zijn, maar dit is vaak ook in een pakket te gieten dat voor meerdere klanten van toepassing is. Die kan dus heel goed in beide categorieën.

Een project is bijvoorbeeld een besloten podcast maken die bij een opleiding hoort. Een podcastmarketingplan maken voor de lancering van een product of dienst. Een interne podcast voor de duur van een verandertraject. Podcastinterviews ter promotie van een congres later in het jaar. 

Een project waarmee een podcast gemoeid is en waar je voor een periode met een begin- en eindtijd intensief betrokken bent bij de ondernemer of organisatie. 

Online cursus maken

Hee, podcastbusinesstip: maak een online cursus over een onderdeel van podcastmanagement, voor podcasters of voor podcastmanagers. Er zijn er niet veel, en de online cursussen over podcasten die er zijn richten zich op het hele pakket, of starten met je podcast. En ik heb de ambitie nu niet dus grab the opportunity <3

Duur van de samenwerking

Onderdeel van je aanbod is het bepalen van de duur van je samenwerking. Of dit nu de houdbaarheidsdatum van je strippenkaart is, of de (geschatte) einddatum van je project.

Ik zou je aanraden om altijd een samenwerkingsduur af te spreken, omdat het je een aantal belangrijke voordelen biedt

  • je hebt een reden om te evalueren en eventueel bij te sturen, voor je weer een nieuwe periode ingaat
  • loopt de samenwerking niet echt lekker of passen jullie niet goed bij elkaar, dan is er een natuurlijk moment om afscheid van elkaar te nemen
  • je weet wanneer je in het jaar weer ruimte hebt voor nieuwe projecten
  • of je kunt inschatten wanneer je workload wat minder is en daarop actie ondernemen (een vakantie boeken bijvoorbeeld ;), tijd reserveren om die ene cursus te volgen of nieuwe klanten regelen)
  • je hebt een forecast, inzicht in de omzet die je de komende tijd gaat draaien

Dat laatste is het waard om nog even extra de aandacht op te vestigen. Het kan spannend zijn als de einddatum van een samenwerking dichterbij komt, maar je weet wel waar je aan toe bent. 

Als je je klant de flexibiliteit biedt om maandelijks op te zeggen, dan zit je elke maand met onzekerheid over je inkomen. 

Uit het leven van een podcastmanager

Mijn klanten nemen een verplichte termijn af van drie maanden. De klanten die in mijn gouden pakket zitten, mijn grootste pakket met de hoogste investering, bied ik (nu) de mogelijkheid om daarna te verlengen met een andere termijn, die past bij hun podcastambities. Wel benadruk ik mijn voorkeur voor drie maanden, maar dit gaat in overleg.

Mijn pakketten zilver en brons zijn wel standaard drie maanden. 

Note: op dit moment plan ik een transitie in mijn bedrijf om te versimpelen. Ik zie het gebeuren dat ik binnenkort alleen nog maar maatwerk aanbied en daarbij standaard termijnen van 3 maanden hanteer. 

Prijsbepaling

De inhoud, vorm en duur van je aanbod staan. Wat wordt de investering van de klant?

De twee manieren waarop de meesten binnen ons vakgebied hun prijzen presenteren zijn een uurtarief hanteren en een pakketprijs geven. 

Uurtarief

Als VA heb je mogelijk je uurtarief al bepaald. Dit kun je dan natuurlijk doortrekken naar je podcastmanagementwerkzaamheden. 

Hoe bepaal je je uurtarief? Daar kan ik wel wat over zeggen. Let op, hier komt een sterk staaltje oma vertelt. 

Ik ben af en aan ondernemer geweest sinds mijn 23e ongeveer (ik ben nu 37). Ik startte naast mijn baan bij de Rabobank met een tekstbureau. Ben namelijk best goed in teksten schrijven, en veel mensen zijn dat niet of haten dat. Supergoed uitgangspunt voor een bedrijf: iets aanbieden te doen dat mensen haten. 

Mijn eerste uurtarief was gebaseerd op startende tekstschrijvers (had ik vast gegoogeld ofzo) en dat was 50 euro per uur en dat vond ik superveel geld. Maar ik nam ook opdrachten aan van de lokale krant. Daar kreeg ik 40 euro voor en daar was ik in totaal 3 uur mee bezig, want je moest wel de interviews op locatie afnemen. Dus. 13 euro per uur.

Ik kon beter de ochtendkrant gaan lopen (ook iets dat mensen haten dus wederom een top businessidee) maar goed, het was prima. 

Mijn uurtarief steeg zachtjesaan met de jaren. Tot ik in 2014 via een zzp-constructie zou gaan werken bij KPN. Voor het eerst ging ik berekenen wat ik nodig had, want ik zou geen loondienstbaan meer hebben. This was it. Ik telde alles op, deelde dat door werkbare uren per maand en kwam op een bedrag van 69 euro, dat ik afrondde naar 70 euro. 

In 2016 kwam ik in dienst van een tekstbureau en werkte ik als tekstschrijver in dienst van een ondernemer. Die vroeg voor mijn inzet 75 euro per uur. Voor zichzelf vroeg hij 89 euro en als het een overheidsproject was waar de sky the limit was dan lag dat uurtarief nog wat hoger. 

75 euro is lange tijd mijn uurtarief geweest, of in elk geval, ik rekende met dat uurtarief. Zo verkocht ik begin dit jaar nog een masterclass van een uur voor 225 euro omdat ik er met reistijd en voorbereiding in totaal 3 uur aan kwijt zou zijn. Het voelt veilig om terug te kunnen vallen op een uurtarief, je kunt het dan uitleggen. 

Maar veiligheid en vrijheid gaan niet samen, leerde ik in de tussentijd. En als je het sec bekijkt, lag mijn uurtarief 5 euro hoger dan in 2014. Dat is acht jaar geleden. Acht jaar werkervaring, levenservaring en persoonlijke groei verder. En 5 euro per uur gegroeid. Hm. 

Ik leerde meer over het dragen van prijzen en money mindset (zie kader over prijzen). Toen de masterclass een strategiesessie van twee uur werd, offreerde ik een nieuwe prijs van 397 euro (overwinning, much?) in plaats van de ‘logische’ 300 euro, en die offerte werd goedgekeurd (yay!).

Mijn uurtarief nu is 100 euro, omdat ik 99 euro vraag voor een mentoring call van een uur, waar ik nauwelijks voorbereidingstijd voor heb en ook geen werk achteraf. Waarom ik daar 99 euro voor vraag, is omdat me dat een aantrekkelijk bedrag leek voor een dergelijke dienst. Oftewel: op gevoel.

Moraal van dit verhaal is dat geld een gek ding is. Het is emotie. Het is energie. Uurtarieven dus ook. 

Pakketprijs

Pakketprijzen kun je op een heel handige manier bepalen. 

Stap 1: Bedenk hoeveel je wilt omzetten in een maand.

Stap 2: Bedenk hoeveel uren je wilt werken in een maand.

Stap 3: Bereken hoeveel van je pakketten je kunt draaien in de gewenste uren per maand

Stap 4: Deel het aantal pakketten door de omzet die je wilt en dat is je pakketprijs

Een andere manier is om de uren te berekenen die het werken voor een klant met dat pakket je kost en dat te vermenigvuldigen met je uurtarief.

Hoe dan ook, er komt een bedrag uit. 

Vervolgens gebeurt er iets met je. Voelt het bedrag goed, voelt het logisch? Zie je jezelf dit bedrag vragen in een salesgesprek? Is het te laag of te hoog? 

Misschien wil je het afronden, misschien heb je meteen een idee om de waarde te verhogen waardoor je meer kunt vragen. 

Kijk wat het bedrag met je doet en zet een bedrag op je pakket dat goed is voor jou en dat je met vertrouwen (of een heel klein beetje duwend tegen de randen van je comfort zone) aan potentiële klanten kunt voorleggen. 

Tip: als je dit soort dingen lastig vindt of er uitdagingen in bemerkt, stap dan in bij een fijne business coach of vraag je business coach je te helpen hiermee. 

Een bedrijf runnen blijft een vak en prijsbepaling is onderdeel daarvan.

Nog een tip: wil je wat zekerder in je schoenen komen te staan of eerst de eerste kinderziektes uit je aanbod hebben? Vraag dan een proefklant, waarvoor je gratis werkt, of een pilotklant, die je tegen een gereduceerd tarief helpt.

Vooraf of achteraf betalen

Wat helpt jou het meest? Dat je klant je vooraf betaalt of achteraf? Ik zou je aanraden om daar je beslissing op te baseren. Volgens mij valt er niet echt een zinnig woord over te zeggen of het een beter is dan het ander. Dit moet ik toch echt over laten aan de daadwerkelijke business coaches of financieel adviseurs. 

Ik wil graag dat mijn klanten vooraf betalen, al pas ik dat heel eerlijk ook niet bij iedereen toe en soms overlapt het elkaar (dan betaalt iemand ‘pas’ als we al een week bezig zijn in ons driemaandentraject). 

Ik zie bij podcastmanagers die ik volg eigenlijk uitsluitend vooraf betalen. Zij zijn daar ook heel duidelijk over. Check de site van Brittany Kues maar eens, er staat letterlijk: Contract signed. Invoice paid. Onboarding begins! – daar is geen woord Spaans aan: https://brittanykues.com/elementor-services/ 

Over prijzen en money mindset

Veel ondernemers hebben in enige vorm een blokkade op geld. Ik ook. Heb je dat niet, sla dit stukje gerust over, maar herken je het, dan heb je er misschien wat aan. 

Het helpt mij om te praten over de investering van de klant in plaats van kosten. Je klant investeert een bedrag en krijgt daar iets voor terug. Ik heb me ooit laten vertellen dat er vier drivers zijn om ergens in te investeren: je krijgt tijd, geld, gezondheid of relatie.

Het voelt gelijkwaardig en goed om mij te realiseren dat ik ze tijd, geld en gezondheid oplever. Tijd, omdat ik ze werk uit handen neem. Geld, omdat de podcast bijdraagt aan de marketing en omzet van de klant – al voelt die belofte voor mij nog spannend. Yes, money mindset is een work in progress hier. En gezondheid, mentale gezondheid. 

Ik weet wat het is om je hoofd te verliezen als je op twintig borden aan het schaken bent. Dat is niet fijn, niet gezond en niet houdbaar. Geen mens houdt dit vol, onze breinen zijn hiervoor niet gemaakt.

Doordat ik ervoor zorg dat mijn klanten mij volledig kunnen vertrouwen, kunnen zij de werkzaamheden rond hun podcast volledig loslaten. Meer headspace, rust en creativiteit om te besteden aan andere onderdelen van hun bedrijf, daar waar ze het meest van waarde zijn.

In mijn eerste businesscoachingtraject leerde ik over het concept van ‘je prijzen kunnen dragen’. Je kunt wel goed beredeneren waarom iets kost wat het kost, en waarom je de prijzen vraagt die passen bij het leven dat je wilt, maar als je de prijs niet kan dragen, dan verkoop je het niet. 

Als jij zelf twijfelt bij het uitspreken van de investering, als je dat niet met vertrouwen kan neerleggen, als je er zelf eigenlijk niet achter staat en de prijs te hoog of te laag gegrepen is, dan pikt de klant dat feilloos op. Klant gaat mee in de twijfel en koopt niet bij je. 

Soms is het beter om ‘te’ laag te starten en op je eigen tempo naar een prijs toe te werken. Niets erger dan onzeker worden van je prijzen. Jouw bedrijf, jouw regels, jouw prijzen. Maar ik adviseer je wel om aan die mindset te werken, om als doel te hebben om je droomprijzen te vragen. De prijzen die jouw droomleven binnen bereik brengen. 

Aanrader vind ik het boek Happy Money van Ken Honda. Rijke pa, arme pa / Rich dad, poor dad van Robert T. Kiyosaki is ook een klassieker op het gebied van geld. 

Hoe onderscheid je jezelf?

In de huidige markt ben je al onderscheidend omdat je podcastmanagement aanbiedt. Gefeliciteerd 😉 en omdat je er zo vroeg bij bent, geeft dat je de gelegenheid om te ervaren wat je het meest aanspreekt binnen het vak en je eventueel te specialiseren, als dat bij je past.

Als je kiest voor een specialisatie, zal een klant die iets anders nodig heeft je voorbijgaan, maar je trekt juist de klanten aan voor wie je de dingen kan doen die jij het leukste vindt en het beste kan. Kiezen kan spannend zijn, maar ook een hele slimme manier om je te onderscheiden in de markt.

Je kan je aanbod zo ver nichen als je wilt. Specialiseer je je in podcast artwork, doe je alleen verhuizingen, houd je statistieken bij of bied je een troubleshooting oplossing aan waarbij klanten alles zelf doen en jou op uurbasis kunnen inschakelen bij problemen. 

Naast onderscheiden in je aanbod, kun je je onderscheiden in je positionering. Hoe laat je jezelf zien? Wie ben je en komen jouw kenmerken goed naar voren, waardoor iemand zich tot je aangetrokken voelt (het is net daten ja)? 

Welke belofte doe je, en is dat iets waar je een bepaalde klant mee aantrekt? 

Positionering is iets waarmee een goede business coach je kan helpen. Wat ik heb ontdekt is dat het makkelijkste (hoewel…) is om jezelf te zijn en dat te laten zien. 

Hoe krijg je podcastmanagementklanten?

Het belangrijkste is dat je erover gaat praten. Ja zo breed mogelijk. Praat met alles en iedereen over podcastmanagement. Of nog breder, over podcasts. 

Dit zorgt ervoor dat mensen het woord ‘podcast’ aan jou gaan koppelen. 

True story. Ik krijg echt de meest uiteenlopende vragen over podcasts, ik krijg de vreemdste berichten en evenementen doorgestuurd, ik word getagd onder de minst passende podcastdingen ever en dat is omdat die mensen ergens hebben opgeslagen dat ik ‘iets met podcasts’ doe. 

Beetje flauw wel hoor, want tussen al die intrigerende berichten zit ook vaak genoeg een bericht dat wel in mijn straatje past. Ik ben dankbaar en blij voor iedereen die aan me denkt, dus fair enough. 

Je weet nooit wie er wanneer nog een keer opduikt met een kans. 

Uit het leven van een podcastmanager

In januari 2022 startte ik als full-time ondernemer en vrijwel meteen had ik een berichtje in mijn LinkedIn van een stagiaire van een onderdeel van de Rechtbank Den Haag. Het Bureau Internationale Misdrijven wil een podcast maken. Nou, hoe tof klinkt dat! 

Ze liet weten dat ze via hun communicatieafdeling mijn naam had doorgekregen. Hartstikke leuk, en een gesprek werd gepland. Ondertussen googelde ik me suf op wie er nou op die afdeling werkte die mij kende. En ik kwam er maar niet achter. 

Niet alleen uit nieuwsgierigheid, maar ook om diegene te bedanken. Het is supertof als mensen je een lead bezorgen en al helemaal als daaruit ook werk voor je vloeit. 

Fast-forward: we vonden elkaar leuk. Ik had een passend aanbod (remember de masterclass op basis van uurtarief?) en we zijn met elkaar in zee gegaan. In een van die gesprekken bracht ik ter sprake van wie ze de tip had gekregen. 

Het bleek een interim-communicatieadviseur te zijn. Anja, met wie ik samen had gewerkt in mijn tijd als tekstschrijver bij het tekstbureau. Voor Anja schreef ik lange artikelen (1800 woorden) over complexe duurzaamheidsprogramma’s voor de overheid. Je spreekt dan veel vakidioten (liefde, liefde) en moet dat vertalen naar de neutrale lezer. Vind ik leuk, kan ik goed. 

Ik herinner mij ook dat ik voor Anja net even wat extra deed. Ik belde haar bijvoorbeeld een keertje extra om te vragen of het naar tevredenheid was. En toen ik wegging bij het tekstbureau heb ik haar nog gecontact om haar te bedanken voor de fijne samenwerking. 

Ik had nooit verwacht haar naam in mijn podcast business terug te zien komen, maar hier waren we dan. Ze wist het doordat ik op mijn LinkedIn over podcasts praat en omdat ik bij haar zo’n goede indruk had achtergelaten.

Ging het vanaf januari over rozen? Nee, zeker niet. Het heeft nog 8 maanden geduurd voor ik mijn eigen salaris volledig kon uitbetalen. Dat had alles te maken met mijn eigen zoektocht, maar sinds ik podcastmanagement volledig omarm en uitdraag (na 6,5 maand), stroomt het een stuk beter.

Hoe dan ook: het is tijd om de boer op te gaan met je podcastmanagement. 

Een aantal opties:

  • maak posts over podcasts maken – batchen is handig, wil je tips delen? Google er dan meteen 10 bij elkaar en zet ze klaar.
  • laat in Stories terugkomen dat je aan het werk bent in bijvoorbeeld Audacity
  • roep eens PODCAST en kijk wat er terugkomt (oke, gebruik een volzin)
  • werk je website bij
  • vertel in een podcast over podcastmanagement – je hebt genoeg geleerd in deze opleiding, je weet veel!
  • vertel je huidige klanten dat je podcastmanagement aanbiedt
  • en als ze zelf niets hebben, vraag ze dan of ze iemand kennen die je mogelijk hierbij zou kunnen helpen
  • volg andere podcastmanagers of vakgenoten en reageer eens op een post of story om jezelf kenbaar te maken
  • gebruik je offline netwerk: letterlijk een zakelijk netwerk of vertel over je werk op verjaardagen, feestjes, etentjes (activeer jouw Anja’s)
  • schrijf blogs
  • maak video’s
  • en doe regelmatig je aanbod

Ook leuk: maak een gratis weggever, of bied nu en dan een gratis sessie aan of een gratis montage van een intro of iets dergelijks. Nog een tip, ook je gratis producten moet je ‘verkopen’. Raak niet ontmoedigd als er geen reacties op komen. 

Je succes is dat je out there bent. Dat er mensen gebruik van maken of de download aanvragen is een superleuke extra!

Doen

  1. Welke podcastmanagementwerkzaamheden lijken je echt tof om te doen?
  2. Kun je hier een pakket van maken, of een helder aanbod? Past maatwerk beter bij je?
  3. Heb je je ideale klant duidelijk, heeft die jouw aanbod nodig? Of mag je een nieuwe ideale klant bij je aanbod bepalen?
  4. Kies een vorm voor je aanbod
  5. Bepaal je prijs
  6. Publiceer je aanbod 🥳