module 4 – podcastmarketing & groei

De podcast is gestart, de basis staat en er is consistentie en kwaliteit. Met podcastmarketing en groeistrategieën zorg je dat je luisteraars krijgt en bereik en invloed groeien. 

Voor een succesvolle podcast heb je echt promotie, of marketing, nodig. Algoritmes zijn er nauwelijks en voor het aantrekken van luisteraars moet je actief delen over de podcast. 

Voor alles geldt: nieuwe luisteraars trekken is 1, ze behouden is 2.

Hoe je dat doet? Door interessante content en een fijne luisterervaring te bieden. Een stevige, kwalitatieve basis is onmisbaar voor het laten groeien van een podcast.

Als podcastmanager draag jij hier voor een groot deel aan bij. Doe je je werk goed, dan is dat op zichzelf al een groeistrategie.

Over algoritmes en hitlijsten

Een algoritme is een computer die op basis van het online gedrag van een gebruiker voorspelt wat diegene nog meer interessant vindt, met als doel om de gebruiker langer vast te houden op het platform. Het is AI, artificial intelligence, die door het verzamelen van je gedrag, steeds meer over jou leert. 

Algoritmes doen meer, zoals drempels opwerpen voor de zichtbaarheid van je organische content. 

Het maakt dat algoritmes zowel vriend als vijand kunnen zijn. Een algoritme kan ervoor zorgen dat je content juist bij de goede gebruiker terechtkomt. Gebruikers die je nog niet kenden en die op deze manier jou en jouw content ontdekken. 

Tegelijkertijd zorgen ze ervoor dat je content niet wordt getoond aan mensen die je zijn gaan volgen. Je kan dus 1000 volgers hebben, maar dat zegt niet dat al die 1000 mensen jouw bericht getoond krijgen.

Binnen podcastland is er weinig tot geen algoritme. Als je kijkt naar de open nature of podcasting en de manier waarop RSS feeds zijn bedoeld, dan past een algoritme daar ook niet bij. De digitale band tussen een podcaster en diens abonnee is heel kort, simpel, puur.

Jij maakt content, ik wil dat volgen, ik krijg alle content voorgeschoteld die jij maakt. Abonneer je je op een podcast, dan zie je ook alles van die podcast. Het is wat het is.

Tegelijkertijd betekent dat dat het laten ontdekken van je podcast moeilijker is. Er zijn geen systemen die voor je werken. Je moet dat zelf actief in de buitenwereld brengen als je wilt dat er nieuwe luisteraars komen. 

Er zijn wat uitzonderingen. Spotify heeft iets van een algoritme voor podcasts. Het heet Your Daily Podcasts en is niet in alle landen beschikbaar. Dit algoritme kijkt naar wat je de laatste 90 dagen hebt beluisterd.

We (= podcastpeople zoals jij en ik) zijn er niet zeker van of de aanbevelingen helemaal zuiver zijn of vooral veel Spotify-podcasts bevatten, maar goed, het bestaat. Spotify’s algoritme raad afleveringen aan. Dat kan interessante informatie zijn.

Wil je een deep dive in Spotify’s algoritme doen, dan is dit een goed artikel: https://wearebumper.com/blog/2022/08/22/spotify-episode-recommendation-algorithm/ 

Apple doet ook aan aanbevelingen, maar die raadt podcastshows aan. Wat dit betreft heeft Spotify hier wel een betere manier te pakken. Een aflevering met een specifieke titel is een veel logischer en passender vervolgstap voor een luisteraar dan het moeten ontdekken van een hele nieuwe show, die vaak een wat ja, noem het een meer holistische titel en omschrijving heeft. 

Dan zijn er de Apple charts, de hitlijsten. Dit heeft niets te maken met ratings (sterren) en reviews. Gek he? Hitlijsten zijn eigenlijk overzichten van wat trending is, niet van de best beluisterde podcasts.

Apple zelf zegt er dit over:

While the exact algorithm cannot be shared to protect its integrity, the charts measure a mix of the following:

  • Listening: When listeners are engaging with episodes, it’s an indicator of content popularity.
  • Follows: When listeners follow a show to receive new episodes, it’s an indicator of their intent to listen.
  • Completion Rate: When listeners complete episodes, it’s an indicator of content quality.

Het hele artikel van Apple over hun charts vind je hier: https://podcasters.apple.com/support/3146-apple-podcasts-charts 

Listening: luisteraars van een show in een bepaalde periode. Andere podcastmarketeers zeggen 24, 48 en 72 uur. Dat lijkt te kloppen, want als je het voor elkaar krijgt om een grote spike in je luisteraars te krijgen, dan schiet je omhoog in de hitlijsten. 

Follows, volgers. Dat zijn nieuwe volgers van een podcast. Goed om te weten: bij Apple heten gratis abonnees volgers, en voor hun betaalde podcast abonnees.

En completion rate, dit is hoe veel luisteraars de aflevering afluisteren. Hoe meer ze ervan luisteren hoe hoger de completion rate. Dit is een interessante en niet alleen voor hitlijsten.

Tuurlijk is een keer in een chart staan tof, en kun je dit gebruiken in andere content om mensen het vertrouwen te geven dat je podcast de moeite waard is. Maar completion rate is een kwalitatieve indicator. 

Podcasts moeten zolang duren als nodig is, maar geen minuut langer. Superflauw maar zo waar. Vallen luisteraars eerder uit de aflevering, dan is-ie niet interessant genoeg. Je kunt je klant helpen met het bijschaven van de kwaliteit van hun afleveringen.

Door hen te coachen op de manier waarop ze interviewen, door ze te helpen korter van stof te blijven. Door aan te geven dat je herhaling hoort in een aflevering. 

Het hoeft niet slecht te zijn, maar breng dingen die je opvallen ter sprake en informeer of dit de bedoeling is. Herhaling kan heel goed zijn als je klant een luisteraar wil aanspreken die nog niets van het desbetreffende onderwerp weet. 

Een vuistregel is dat je 1/3e van de tijd die je uittrekt voor je podcast moet reserveren voor de promotie ervan. Sommigen zeggen zelfs de helft van de tijd en ook ik neig daar meer naar. 

De allerbelangrijkste, overall groeistrategie: blijf de podcast onder de aandacht brengen. 

Blijf afleveringen benoemen, ook oudere, als die relevant zijn. Blijf verwijzen naar interessante afleveringen of interviews. En vertel je volgers, kijkers, lezers waarom deze podcast voor hen waardevol is. Welke antwoorden gaan ze vinden?

Tip: ook hier zijn show notes weer van zo veel waarde. Als je goede show notes hebt geschreven, kun je daar altijd op terugvallen. Verwijzen naar een oude aflevering waarvan de show notes niet op orde zijn, is moeilijk.

Je weet niet meer zo goed wat je hebt gezegd in die aflevering en kunt dus niet met volle overtuiging en enthousiasme adviseren om de aflevering te gaan luisteren. En als jij al niet overtuigd bent waarom zou je volger dat dan moeten zijn. 

Waarom streeft een podcaster groei na?

Er zijn diverse redenen om te podcasten. Ik maak zelf grofweg een tweedeling: de podcast als kunstvorm en de podcast als marketingmiddel. 

De podcast als kunstvorm

Bij de podcast als kunstvorm is de podcast zelf het eindproduct. Het product dat je wil ‘verkopen’. Denk hierbij aan bekende grote producties van bijvoorbeeld de publieke omroep (NPO) zoals De plantage van onze voorouders, of hun kinderprogramma’s. Maar er zijn nog veel meer creatieve kunstenaars die een podcast als uiting zien voor het vertellen van verhalen.

Deze makers krijgen geld door in te schrijven voor subsidies en fondsen, crowdfunding of betalen het zelf. Er is niet veel geld beschikbaar voor podcastproducties. Het is een andere wereld dan waar de meeste van ons in bewegen. 

De hybride vorm

Er is een grijs gebied voordat we van de kunstvorm in de marketing duiken en dat is de hybride vorm. Er zijn podcasts begonnen uit ideële overwegingen, om een boodschap de wereld in te slingeren of gewoon omdat het heel erg leuk was.

Deze podcasts zijn (misschien) niet gestart met het idee er geld aan te verdienen, maar toen het toch wel veel tractie kreeg, kwamen er meer mogelijkheden in beeld.

Een podcast als Damn, Honey was een spin-off van het boek dat Marielotte Hagen en Nydia van Voorthuizen hadden geschreven. Door het bereik van hun podcast verkopen ze hun boek, inmiddels boeken, bouwen ze een community en regelden ze sponsors.

Ze werden onderdeel van Dag en Nacht Media, net als Man Man Man en andere grote podcasts, en kregen er een contract. Dat gaf beide partijen mogelijkheid om zowel professioneler te gaan werken als meer sponsors en advertenties te trekken. 

Met de verkoop van Dag en Nacht Media aan Podimo betekent het voor sommige van hun podcasts dat ze nu alleen nog te beluisteren zijn als je een abonnement op Podimo hebt. Andere shows hebben een deel open en een deel besloten in Podimo, zoals Geuze & Gorgels Extra.

De podcast als marketingmiddel

Een podcast als marketingmiddel maak je om een ander product van je te verkopen. De podcast zelf hoeft geen geld op te brengen, hoewel dat een opkomend vierde veld is. Maar in eerste instantie is de podcast onderdeel van de marketingmix van de ondernemer of de organisatie. 

Een podcast als marketingmiddel dient bijvoorbeeld:

  • als onderdeel van de customer journey die leidt tot koop
  • voor het opbouwen van know, like, trust factor
  • als middel om nuance en diepgang in de communicatie aan te brengen
  • om in alle rust in te gaan op onderwerpen
  • als andere manier van je boodschap brengen – audio heeft een ander effect dan tekst bijvoorbeeld
  • om een nieuw publiek te bereiken
  • om het netwerk te vergroten
  • om nieuwe medewerkers aan te trekken, dus voor arbeidsmarktcommunicatie
  • om het imago van een merk te versterken, brand stories, merkverhalen vertellen

Groei van een podcast, of eigenlijk: succes hebben met je podcast

Bij succesvol podcasten zijn twee dingen het belangrijk. De eerste is ‘define success’, definieer succes. Wat is succes? Wat is het precies?

Is succesvol podcasten meer downloads? Bekendere gasten? Waar moet het toe leiden? Vraag uit waar de podcast aan bij moet dragen. En waarom.

Zorg dat je de grotere lijnen zichtbaar maakt, voor jezelf als podcastmanager maar ook voor de podcaster. Die heeft het ook niet altijd helemaal uitgekristalliseerd. 

Het doel kennen is onontbeerlijk. Je kunt pas een pad kiezen, als je weet waar je naartoe wilt.

De tweede is: zonder een goede basis kan je niet groeien.

Mijn stokpaardje is vaak ‘je podcast kan alleen groeien als jij blijft opnemen’. Natuurlijk kan dit anders, maar we zijn niet allemaal Celine Charlotte of Miljuschka 🙂

De basis moet goed staan en daarmee bedoel ik dat de content goed moet zijn. Nieuwe luisteraars trekken is stap 1, maar je moet ze zien te behouden. En nog voordat mensen ontvankelijk zijn voor wat je te vertellen hebt, moeten ze wennen aan hoe je het zegt. 

Daarom vind ik de luisterervaring zo belangrijk. Vertel ze wat ze aan je podcast hebben en lever dat ook, met fijne geluidskwaliteit en met dankbaarheid en respect voor de tijd die ze voor je vrijmaken.

Oke, groeien is supertof, laten we zeggen dat we gedefinieerd hebben wat succes is en dat de bestaande en te maken content goed is. Over naar groeistrategieën.

Website

De podcast op de website van je klant beheren kan op diverse manieren.

  • Linken naar de podcastpagina die je bij de podcasthosting krijgt
  • Een podcastpagina maken op de website van je klant
  • Een pagina maken voor elke aflevering op de website van je klant
  • Een eigen website voor de podcast bijvoorbeeld via Notion of WordPress

De podcastpagina die je bij de podcasthosting krijgt

Bij welke hosting je ook zit, je krijgt er altijd een podcastpagina bij. Zonder een link wordt de podcast namelijk niet geaccepteerd in verschillende podcast-apps (*kuch* Apple). Wat je kunt doen is in het navigatiemenu van de website van je klant – of op een andere plek naar keuze – linken naar de podcastpagina van je podcasthosting. 

Dat ziet er voor mij bij Springcast zo uit: https://app.springcast.fm/podcast/ijlien-havenaar-podcastmanagement 

Je hebt vaak niets of weinig te zeggen over de looks van de podcastpagina, maar het is zeer zeker een bruikbare functie van je podcasthost.

Een podcastpagina maken op de website van je klant

Dit doe je door een nieuwe pagina aan te (laten) maken op de website van je klant. Je kunt dit zelf oppakken als je al meer van websites bouwen weet of het CMS waarop de website van de klant draait (bijvoorbeeld WordPress). Of je adviseert je klant erover of je overlegt met de websitebouwer van de klant. 

Het loont om de afleveringen van de klant op diens eigen website te zetten. 

Een bezoeker van de site kan snel kennismaken met de podcast van je klant. Je ontmoet ze op de plek waar ze zijn. Je brengt de optie ‘podcast’ naar ze toe, ze kunnen erdoorheen scrollen, eventueel een aflevering of twee aanklikken. 

Dat overtuigt een websitebezoeker gemakkelijker om de handeling uit te voeren om de podcast op te zoeken op de podcast-app van hun keuze. Meld je alleen maar dat je een podcast hebt, zonder dat een websitebezoeker alvast een voorproefje kan krijgen, dan is dat een veel grotere stap.

Ten tweede helpt het de vindbaarheid van de podcast te verhogen, doordat zoekmachines ook op de website van de klant door de titels en show notes kunnen crawlen.

Ten derde verhoogt het de SEO-waarde van de website van de klant. Google houdt ervan als er regelmatig nieuwe informatie op een website verschijnt en het plaatsen van nieuwe afleveringen als een blog of ander type bericht kan daardoor heel waardevol zijn. 

Vergeet ook niet de linkjes over te nemen. Intern en extern linken is ook goed voor SEO.

Een pagina maken voor elke aflevering

Naast een ‘verzamel’pagina kun je ervoor kiezen om een pagina te maken voor elke aflevering. Zo kun je in de afleveringen snel verwijzen naar de specifieke informatie, en op deze pagina’s ook weer doorverwijzen naar gerelateerde afleveringen of andere content waardoor de bezoeker het bedrijf van je klant beter leert kennen.

Podcasters verwijzen in de aflevering bijvoorbeeld naar pagina’s die het nummer van de aflevering hebben, zoals www.ijlienhavenaar.nl/351 #wishfulthinking 😉

Op deze manier kun je ook tracken welke afleveringen de luisteraar het meest uitnodigen om door te klikken naar de website. 

Guides / gidsen

Heeft je klant veel afleveringen, dan kan het interessant zijn om guides, of gidsen te maken. Je verzamelt dan een aantal afleveringen die over hetzelfde onderwerp gaan, die opvolgend aan elkaar zijn, of die om een andere reden goed bij elkaar passen. 

Je brengt dan de aparte pagina’s van deze afleveringen weer bij elkaar op een verzamelpagina, of maakt er zelfs een ebook van of iets anders leuks.

Een eigen website voor de podcast

Dit is wel de all-out-optie: een hele eigen website voor de podcast. Toch hoeft dit niet heel veel gekkigheid te kosten. Het gaat mijn kennis boven mijn pet, maar er zijn mensen die heel makkelijk op WordPress of iets als Notion een site kunnen maken die dedicated is voor de podcast.

Een eigen website kan bijvoorbeeld een goed idee zijn als de podcast meer op zichzelf staat en niet (helemaal) bij het bedrijf van de klant past. Zo heb ik een klant die een coachingbusiness heeft en een podcast maakt die draait om het doorbreken van taboes.

Er is dan niet echt een logische plek om de podcast op de website van haar bedrijf te plaatsen, en daarbij heeft ze een andere missie met de podcast dan met haar bedrijf.

social media

In je podcastmanagementpakket kun je opnemen dat je voor elke aflevering socialmediaposts verzorgt, of alleen de beelden of een blog, een story-reeks of audiogram of… nou vul maar in. 

Ondersteunen met social media kun je zo intensief maken als je zelf wilt. En net zoals met de website, is dit een grijs gebied. Want waar houdt podcastmanagement op en begint socialmediamanagement? 

Als je in je aanbod al socialmediamanagement hebt zitten, kan dit een logische stap zijn. Misschien is je wens om podcastmanagement aan te bieden juist wel een gevolg van de diensten die je al aanbiedt.

Naast het voorbereiden van socialmediaposts kun je adviseren over een social strategie. Bijvoorbeeld als onderdeel van het lanceringsplan van een nieuwe podcast of bij het voorbereiden op een nieuw seizoen.

Feit is wel dat als je het over de promotie van de podcast hebt, je social media (in de breedste vorm mogelijk) bijna niet kunt negeren. Wil je inhoudelijk niet adviseren over social media, adviseer dan je klant om er überhaupt over na te denken, om redenen die ik in de eerste alinea’s van deze module noem.

audiogram

Het audiogram is een specifieke vorm van content die ik nog even uit wil lichten. Een audiogram is een stukje audio uit de aflevering, die ondersteund wordt door een beeld en ondertiteling. 

Een aantal podcasthosts biedt dit als service aan, maar vaak zit er dan geen ondertiteling bij en ik vind dit onmisbaar. Het is juist de kracht van een audiogram om ook degenen die niet aan het luisteren zijn in een flits bij je podcast te betrekken.

Al scrollende valt iemands oog op een woord in de ondertiteling, en helemaal als het geluid uit staat of ze horen maar net het halve eerste woord van het audiofragment, doet een audiogram zonder ondertiteling helemaal niks.

advertentie- en sponsormanagement

Net zoals bij gastmanagement kun je je klant ondersteunen bij het zoeken naar sponsors en adverteerders. Je pitcht de podcast bij bedrijven die er mogelijk brood in zien om te adverteren in de podcast. Dat doe je meestal door met downloadcijfers te komen, maar dat alleen is niet genoeg. 

Vertel waar de podcast voor staat, welke boodschap je klant verspreidt en wat diens missie is met de podcast. En waarom (het product van) de beoogde sponsor of adverteerder daar zo goed bij past.

Ik zal er niet te diep op ingaan, want ik kan een aparte opleiding vullen met advertentie- en sponsormanagement. Even in een overview:

In de landen die wat op ons voorlopen, zien we dat advertenties vaak verkocht worden op basis van CPM, cost per mille, kosten per duizend dus. Je kunt een advertentie verkopen voor  € 50 per duizend luisteraars per aflevering.

Zo werkt(e) bijvoorbeeld de blog-industrie ook. Je deelt het aantal afleveringen dat je hebt door het totaal aantal downloads en zo bereken je dus de ‘waarde’ van je podcast. 

Voorbeeld: je klant heeft een totaal van 100.000 downloads en 50 afleveringen. Dat is een gemiddelde van 2000 downloads per aflevering. Advertentieruimte verkoop je dan voor € 100 per advertentie per aflevering.

Ik vind dat te weinig. En ook het meten vind ik wat shaky, maar daarover meer in de masterclass over statistieken. Ik vind het te weinig omdat verschillende onderzoeken bewijzen dat een advertentie in een podcast een zeer grote impact maakt op de luisteraar. Het percentage mensen dat antwoordt dat zij ‘aanbevelingen door de host vertrouwen’ is 81% (https://soundsprofitable-files.s3.amazonaws.com/after-these-messages/soundsprofitable-atm-us-2022.pdf). 

Je leest hier ook dat 80% van de luisteraars een spontane merkherinnering heeft. Dat betekent dat ze na het luisteren van de aflevering met de advertentie die de host zelf in de aflevering verwerkt, zich spontaan het merk herinneren dat genoemd is.

80% is hoog, guys. Podcast-advertenties maken impact. En dit is niet de enige studie die dit bewijs levert, er zijn er meer waar deze vandaan kwam. 

Wil je trouwens meer weten over podcast-advertenties, van sponsors tot programmatic / voorgeprogrammeerd (dan worden er advertenties automatisch in de podcast geladen, zoals bij YouTube dat ook gebeurt midden in een video), dan is Sounds Profitable echt een volgtip.

Interessante invalshoek: je kunt als podcaster ook je eigen afleveringen sponsoren. Dat klinkt een beetje gek, maar je kunt stukjes audio maken als advertentie voor je eigen product of dienst en die inrollen in je afleveringen. 

Dat presenteer je dan natuurlijk niet als ‘externe’ adverteerder, maar is de podcast vol waarde en bedoeld om als lead magnet (gratis weggever) om een product te verkopen dan kun je daar op een aantal manieren de aandacht op vestigen.

  • inbedden in je verhaal, dus dat je regelmatig in je aflevering verwijst naar je product. Ik doe dat in mijn gratis mini-training Podcastmanagement. Ik vertel iets over het onderwerp en geef dan aan wat je daarover in de opleiding leert.
  • live voorlezen, maar wel als onderdeel van je verhaal. Ergens in de aflevering neem je even een ‘live’ moment om iets te vertellen over je product. Je stopt dus echt even met vertellen om de aandacht op je product te vestigen.
  • inrollen van een advertentie, dus je maakt apart een audiobestand, misschien wel met een jingle erin verwerkt, die je tijdens het monteren in de aflevering plakt.

Consistent marketingplan

Een fijne, overzichtelijke groeistrategie is om samen een consistent marketingplan te maken. Dat borduurt voort op de afspraken die maakt als je de podcast managet. 

Zo kun je bij een wekelijkse aflevering die op vrijdagochtend online komt, met je klant een marketingplan maken met drie acties. 

  • Op donderdag plaatst de klant een storyreeks die leidt tot de aankondiging van de aflevering
  • Na livegang komt er een audiogram op het Instagram- en LinkedIn-account van de klant met een verkorte versie van de show notes
  • Op maandag publiceert je klant een post over het onderwerp van de aflevering, die verwijst naar de podcast, en vestigt daar in de Stories nog een keer de aandacht op

Dit is vrij invulbaar, en goed in te plannen in jouw werkweek en die van je klant. Het gaat een gewoonte worden en die gewoonte is goud waard voor de volger en luisteraar van je klant.

Al scrollende op socials wil je niet altijd linea recta naar de podcast hoeven over te schakelen (want dat is best wel een opgave) omdat je niet wilt vergeten die te luisteren. Als ik weet dat ik toch wel de link in de wekelijkse nieuwsbrief krijg, dan kan ik daarop gaan vertrouwen.

Of als je elke maandag een post plaatst over de podcast die als zodanig herkenbaar is, dan weet ik dat ik altijd even terug kan kijken op je feed. Ik hoef er niet meteen iets mee én ik weet waar ik later, als het mij wel uitkomt, terechtkan. 

Consistentie

Consistent podcasten heeft twee grote voordelen. 

Net zoals het consistente marketingplan, kan je luisteraar ergens op gaan vertrouwen. Al vergaat haar hele wereld die week: op donderdagochtend als ze in de auto zit naar haar vreselijke baan toe, kan ze naar jouw podcast luisteren als lichtpuntje van de dag (true story). 

Misschien iets minder dramatisch is het voorbeeld dat je zorgt dat er altijd iets nieuws te vinden is en het checken van je podcast de moeite waard is als je luisteraar op zoek is naar een nieuwe aflevering om te beluisteren. 

Podcasts luisteren kost tijd, en er zijn maar een handvol podcasts die je daarom echt kan volgen. Door steeds iets te bieden, al valt het niet per se meteen in de smaak, blijf je als podcaster in die inner circle van podcasts die de luisteraar als eerste checkt. 

Een ander prachtig voordeel van consistent publiceren is dat je een plekje verovert in het leven van je klant. Dat je onderdeel wordt van een routine, zoals het luisteren op vrijdagmiddag als je luisteraar naar huis fietst.

Een dagelijkse meditatie. Een ontspanningsmomentje tijdens de lunchwandeling van een drukke dinsdag vol overleggen. Een wekelijkse update van het nieuws uit je vakgebied. 

Als je het mij vraagt, heb je het als podcaster dan echt wel gemaakt 🙂

YouTube

Je podcast op YouTube, een van de grootste zoekmachines op het wereldwijde web. 

Is het dan nog wel een podcast? Als we even kijken naar de definitie van een podcast in module 1, dan is het antwoord: nee.

Het is geen RSS feed, je kunt het niet downloaden naar je apparaat en het is sec geen audiobestand.

Feit is wel dat podcasts op YouTube booming zijn, en for the sake of the opleiding: noem ik ze podcasts. Niet tegen anderen zeggen, dan wordt mijn lidmaatschap van de podcastpuristenclub ingetrokken. 

Waarom is een podcast op YouTube een groeistrategie. Nou, dat heeft alles te maken met het algoritme. Daar is-ie weer en in dit geval is het algoritme van YouTube onze vriend. 

YouTube is de enige plek waar we terechtkunnen met onze briljante content en waar onze briljante content door een van de best werkende algoritmes ter wereld wordt aangeboden aan onze ideale luisteraars (kijkers). 

Met andere woorden: we worden veel sneller ontdekt. In goed Engels: de discoverability is veel hoger op YouTube dan in de podcast-apps. 

Ik bedoel als je niet op zit te letten aan het einde van je YouTube-filmpje zit je alweer halverwege de volgende. Doet YouTube allemaal automatisch voor je. Insert: je podcast met interessante titel die past bij de kijkgeschiedenis van de gebruiker.

Ten tweede boor je een heel nieuw publiek aan, namelijk: ‘de verstokte YouTube-kijker’. Ik weet niet hoe het met jou zat, maar voor ik mijn eerste podcast beluisterde moest ik echt een drempel over.

Ik heb eerst eens twee maanden met een hoogst verbaasde blik naar de man naast mij op de bank zitten kijken als-ie weer eens een uur met oordopjes inzat. Soms meegrinnikend, dan weer met een blik op oneindig. Pratende mensen, seriously?

Door je podcast in video-vorm aan te bieden, hoeft een YouTube-liefhebber zijn platform niet af en niet te wennen aan een andere vorm van content. De drempel om je content tot zich te nemen, is veel lager. 

De derde superinteressante feature van YouTube is playlists. Of eigenlijk het gebruiken van kortere video’s, ik noem ze clips. De afleveringen van je klant zijn mogelijk in stukken op te delen en dat kan weer nieuwe luisteraars / kijkers trekken.

Een korte clip specifiek over een onderwerp of met het antwoord op de vraag van de luisteraar / kijker nodigt uit, valt precies in het pulletje, is precies dat de luisteraar / kijker nodig heeft.

Dat kun je op je podcastkanaal doen, maar deze kortere clips werken het best met een andere aanpak en bij een ander type luisteraar dan degene die zich in eerste instantie abonneert voor je volledige afleveringen. 

In een podcastkanaal is het uit elkaar halen van de twee typen content (gewone afleveringen en clips) niet goed mogelijk. Nou, in ieder geval niet in de podcast-apps die het meeste door luisteraars worden gebruikt, Apple en Spotify. 

Op YouTube heb je hier de playlists voor. Die zijn perfect. 

Ik kijk graag samen met Sjors (zo heet de man die ik verbaasd aan zat te staren op de bank) de podcasts van Andrew Huberman, een neurowetenschapper (had ik al verteld dat ik een righteous nerd ben?). Om de inhoud, maar ook om te volgen hoe deze podcast zich ontwikkelt. Kijk eens op zijn YouTube-kanaal: https://www.youtube.com/c/AndrewHubermanLab, bijvoorbeeld om te zien wat hij doet met thumbnails en playlists. 

Zijn clips hebben een heel eigen kanaal gekregen, trouwens: https://www.youtube.com/channel/UCkZjTZNvuxq1CYMS3cwZa1Q 

En dan zijn er nog de YouTube Shorts, vergelijkbaar met TikToks en Instagram Reels. Korte snappy video’s waar je de opzienbarendste, gekste, meest emotionele, heftigste, impactvolste stukjes content uit je podcast kunt tonen en die het qua bereik goed doen. 

Yes, YouTube is een ecosysteem op zich en wat mij betreft een niche binnen podcastmanagement en podcaststrategie waar je je werkweek mee kunt vullen en het land mee kan veroveren als specialist. Tot zover mijn business tips.

Pinterest

Talking about zoekmachines: Pinterest is ook een toffe om je groeistrategie op te richten. Pinterest marketing is een heel eigen wereld en ik kan daarvoor de online cursus Pinterest Kickstart van Socially Sanne aanraden: https://sociallysanne.nl/pinterest-kickstarter/ 

Tip: vraag eerst de gratis mails aan, volgens mij krijg je dan een kortingsaanbod (dat heet een one time offer, dacht ik) als je dan binnen zoveel tijd de cursus koopt.

Pinterest is een zoekmachine, geen social kanaal. Dat inzicht geeft je misschien meteen al ideeën over waarom je podcast op Pinterest waardevol kan zijn. 

Kijk eens rond in de lijst afleveringen van je klant. Lenen die zich voor het maken van Pins? Goed om rekening mee te houden: Pins linken door naar een webpagina. Om er het meeste uit te halen zul je dus voor de aflevering een webpagina moeten maken.

Het kan zijn dat Pinterest-marketing al perfect past in de marketing van je klant. Als die (of jij ;)) bijvoorbeeld al blogs maakt van haar podcast, kun je de Pin naar de blog laten verwijzen. Vergeet dan ook niet in de blog naar de aflevering te verwijzen. 

Een podcastluisteraar heb je dan al snel op je podcastkanaal, en ook als ze de podcast niet gaan luisteren, geeft een podcast een extra zwaarte aan de kwaliteit van de content van je klant.

Het heeft altijd effect.

Hergebruiken van content of repurposing content

Groeien door het recyclen van content is meer een rode-draad-strategie. Het helpt je klant ten eerste om niet elke keer iets nieuws te hoeven maken, dat scheelt tijd en creatieve energie. 

De groei zit ‘m in de herhaling. Sommige (veel) mensen hebben nu eenmaal herhaling nodig voor het echt binnenkomt. Voor ze actie gaan ondernemen. Hoe vaak heb je iets van mij voorbij zien komen voor je besloot in deze opleiding te stappen? (en als je het bij contactmoment 1 hebt gedaan, you’re special and I love you <3)

Maak meerdere afleveringen over 1 onderwerp. Behandel het vanuit verschillende invalshoeken. Pak een actualiteit en breng het weer ter sprake. Sowieso is storytelling een impactvolle manier om je boodschap over te brengen.

Tip: bepaal met je klant in een strategiesessie of call of hoe je het wilt noemen welke hoofdonderwerpen of key topics je klant in de podcast naar voren wil brengen. Het helpt om onderwerpen voor afleveringen te verzinnen en het helpt de podcast-sense van je klant aan te zetten.

Als de key topics duidelijk zijn, ga je als podcaster in je dagelijkse leven steeds meer en meer haakjes zien om content over te maken. Ergo: podcasten uit flow, uit inspiratie: heerlijk.

Daarnaast valt onder het hergebruiken van content ook dat je uit de podcastaflevering, meerdere stukken content maakt. Audiograms, clips, blogs, posts, Reels, Insta lives, LinkedIn-berichten, video’s, TikToks, tweets (ja Twitter bestaat nog) en noem maar op. 

Een keer opnemen is voer voor een heel scala aan andere content. Je hoeft het niet meer te verzinnen, alleen maar te bewerken om te plaatsen op een ander platform.

Gasten en te gast zijn

‘Guesting’ vind ik een mooi Engels woord om gasten uitnodigen en te gast zijn in andere podcasts samen te vatten. Ik duik eerst even in het laatste: te gast zijn in andere podcasts.

Te gast zijn

Te gast zijn is een prachtige groeistrategie, niet in het minst omdat je een publiek bereikt dat al naar podcasts luistert plus dat je ze bereikt TERWIJL ze een podcast luisteren en dus niet van hun platform af hoeven om jou te ontdekken. 

Ze kunnen zelfs tijdens het luisteren al naar jouw podcast navigeren en op de volg-knop drukken. 

Luisteraars hebben al naar je geluisterd, je bent al in hun oren geweest, ze weten hoe je klinkt en wat je te bieden hebt. Als het over drempelloos gaat, dan is dit in mijn ogen de strategie die de meest smooth overgang naar jouw podcast biedt. 

Extra voordeel: het kan een spike opleveren in je podcast downloads, dat je weer een plek kan opleveren in de hitlijsten, en die kan je weer gebruiken in je communicatie.

Te gast zijn in de podcast van een ander betekent dat je mede-verantwoordelijk bent voor het succes van die aflevering. De energie tussen jou en de host, de inhoud van wat je vertelt en de aansluiting die je hebt met het publiek van de podcast is iets dat je grotendeels zelf in de hand hebt.

Maak daar gebruik van (of in jouw geval: coach je klant daarop) want het is voor iedereen een win. De host, de luisteraar en jij. Hoe beter je voor de dag komt, hoe aannemelijker het is dat luisteraars overschakelen naar jouw podcast.

Dat begint al bij het selecteren van de podcasts waar je te gast wil zijn. 

Grappig feitje: je wilt wegblijven van zogeheten ‘echo-interviews’. Je kent ze vast wel, die interviews die filmsterren moeten geven in elk programma op tv, radio, internet dat ze maar wil hebben en die allemaal hetzelfde klinken.

Waarin je meteen al hoort dat dit het 26e interview van de dag is. Don’t be like that. Wij gaan voor waarde en plezier voor gast, host en luisteraar.

Goed, selecteren van de juiste podcasts is leuk, en handmatig werk. 

Hier volgt weer een business tip (podcast business coach, klinkt ook wel leuk eigenlijk): mooie niche om aan te bieden binnen podcast business land. Het kan een afgebakende dienst zijn binnen je VA-pakket, zelfs zonder dat je ook maar een seconde hoeft te editen of andere basis-podcastmanagementwerkzaamheden hoeft te doen. 

Je helpt je klant met deze specifieke groeistrategie en neemt ze het werk uit handen doordat jij de juiste podcasts zoekt en zorgt dat je klant er te gast gaat zijn.

Nadat je goede podcasts hebt geselecteerd, ga je je klant pitchen bij zo’n podcast. De beste pitches zijn degene die echt intunen op de podcast van de betreffende host. Niets zo afstotelijk als een standaard pitch die misschien kant, maar zeker geen wal raakt bij de podcast. 

Een podcast maken is liefdewerk, het is kwalitatief en kost tijd en voor een aantal mensen ook geld. Doe in je pitch die liefde recht aan, door je te verdiepen in podcast, host en publiek. 

Wat komt je klant nou echt brengen aan het publiek?

Kijk ook goed naar de tone of voice in je pitch (vaak een e-mail of DM). Past daar een meer masculiene benadering bij (cijfers, grote woorden, de wereld veroveren) of een feminiene benadering (gevoel, emotie, liefde, helpen).

Überhaupt het idee van pitchen is voor veel podcasts nog niet eens nodig omdat ze het al leuk en waardevol vinden dat iemand zich als gast aanbiedt. Neemt niet weg dat je nog steeds met respect voor het liefdewerk de podcast benadert.

Wijd niet te veel uit over je klant, verwijs eventueel naar een webpagina waarop de host meer kan lezen over je klant. Richt je op de waarde voor het publiek van de host en verwerk in je bericht dat je je echt hebt verdiept in het format en het doel van de podcast.

Denk aan co-creatie, samen een mooi stuk content maken. 

Volgens mij is dat de fijnste, zuiverste manier van samenwerken door te gast zijn in de podcast van een ander. De resultaten volgen, heb vertrouwen. 

Een goede gast:

  • zorgt dat ze voorbereid en klaar is voor het gesprek door in de juiste energie te zitten
  • houdt rekening met opnamekwaliteit:
    • draag oortjes of een koptelefoon bij opnames op afstand
    • ga in een geschikte ruimte zitten met zo min mogelijk echo (= gladde oppervlakken)
    • bij live opnames: let op je microfoontechniek en vermijd bijvoorbeeld rinkelende armbanden
  • laat de host leiden, op welke manier dat dan ook is
  • laat de host uitpraten
  • helpt de host met het duidelijk krijgen van de vraag die ze stelt (ter illustratie, als host heb je meerdere rollen en ben je soms tegelijk aan het processen en de volgende vraag aan het stellen, dit kan leiden tot een wat onduidelijk gestelde vraag. Als gast kan je de vraag dan bijvoorbeeld vriendelijk herhalen voor je antwoord geeft. Is fijn voor de luisteraar en voor de host)
  • houdt de luisteraar voor ogen en legt uit waar nodig of schat ze juist op niveau in door niet alles in Jip-en-Janneke-taal uit te leggen
  • heeft een visie en staat daarvoor
  • heeft een call to action paraat, again, om de luisteraar te helpen: die wil een volgende stap zetten, vertel ze die dan ook

Perfectionisme is iets anders dan een goede gast zijn. Blaft je hond op de achtergrond, ja, dat is het leven. Er is nuanceverschil tussen je hond die in zijn mand ligt en je hond die op schoot in je microfoon aan het hijgen is.

Tip: ben je ergens te gast, zorg dat je relevante podcastafleveringen van jezelf paraat hebt om aan te bevelen tijdens het gesprek of te laten opnemen in de show notes van de podcast.

Gasten in de podcast

Dit is the other way around, maar in de basis blijft het hetzelfde: mensen zoeken met verhalen die waarde leveren voor je luisteraar.

over je luisteraar vs. jezelf

Je ziet me door deze opleiding en vooral deze module heen veel refereren naar de luisteraar. Dat is voor all the obvious reasons en vooral omdat zonder luisteraars een succesvolle podcast niet bestaat. Welk succes je ook nastreeft. 

Misschien bekruipt je een gevoel van: en ik dan? Hoe zit dat dan met wat jij als podcaster zelf wilt? Sta je alleen maar en volledig in dienst van de luisteraar?

Nee, zo zwart-wit is het ook niet. Helemaal als het om gasten gaat. Als je iemand bevraagt, is het superbelangrijk dat je ook geïnteresseerd bent in het antwoord. 

Gasten uitnodigen omdat je dat zelf gewoon echt heel tof vindt, is een legitieme reden. Doe maar gewoon. Sluit je gast wat minder aan op je ideale luisteraar, maar wel op jezelf? Hoe leuk is het om een gesprek te horen tussen mensen die helemaal aan gaan op elkaar. Dat heeft ook waarde voor je luisteraar. En voor jezelf is zo’n stoot energie ook heerlijk. 

De mogelijkheid hebben om je helden het hemd van het lijf te vragen, kan enorm motiveren om te blijven podcasten. So why the heck not, right? 

Je hoeft niet alles tot op het bot naar je luisteraar terug te redeneren.

Kijk naar je doelen, wat helpt je om je podcast succesvol te maken? Wie weet is het wel tijd om je doelen aan te passen.

In module 3 hebben we gastmanagement al aangestipt. Wil je gasten inzetten als groeistrategie dan is het ook interessant om te kijken naar het bereik van een gast en naar diens ‘marktwaarde’. Is het iemand uit de top 5 van haar branche bijvoorbeeld of een voorloper op het gebied van abc?

Is het iemand die in de belangstelling staat, die in de actualiteit is of die gelinkt is aan iets dat in de nabije toekomst gebeurt? Bijvoorbeeld een econoom rondom Prinsjesdag. Zodat jij die aflevering weer rondom dat tijdstip kan promoten. 

SEO + SEO-hits

SEO

Oh zoekmachineoptimalisatie, SEO of search engine optimization is ook zo’n eigen vakgebied, met z’n eigen spelregels, professionals en strategieën. Aan een echte deep dive in SEO ga ik je niet helpen in deze paragraaf, maar inzetten op SEO is wel een groeistrategie die in deze opleiding hoort.

Hoewel de techniek al zover is, zoeken zoekmachines nog niet in de audio naar zoekwoorden. We moeten het dus nog hebben van de teksten die we om de audiobestanden en de podcast heen maken.

Note: onder zoekmachines versta ik niet alleen Google, je hebt ook nog zoekmachines als Bing en DuckDuckGo (vreselijke naam, maar ik gebruik ‘m omdat ie tracking blokkeert, en het is een goede zoekmachine). In deze paragraaf spreek ik over Google, maar wat ik zeg geldt voor meerdere zoekmachines.

Wees slim in het gebruik van zoekwoorden en zoekzinnetjes in de titels van je afleveringen en in de show notes. 

Enkele handige SEO-regels om bij de hand te houden (let wel, volg vooral echte SEO-experts als dit de groeistrategie van je keuze is):

  • gebruik relevante zoekwoorden (tips productiviteit)
  • gebruik relevante zoekzinnen (productief zijn na 16.00 uur)
  • gebruik relevante zoekvragen (hoe blijf je productief na 16.00 uur)
  • zet de woorden zo ver mogelijk naar het begin in je titels
  • en in je show notes, die eerste paar regels fungeren als snippet in Google
  • kies waar mogelijk voor inhoud, in plaats van voor sensatie / clickbait-achtige titels
  • zorg dat de landingspagina op orde is (bijvoorbeeld met het aantal woorden dat Google waardevol vindt, bij WordPress helpt de plugin Yoast SEO je daarbij)
  • zorg dat gezochte informatie ook op de landingspagina te vinden is – maak dit een waardevolle pagina, ook als het je bedoeling is naar de podcast te linken
  • zorg dat de website regelmatig voorzien wordt van verse content, zodat de website als actief te boek staat, blogs over podcastafleveringen zijn daar een voorbeeld van 😉
  • maak de pagina goed leesbaar door tussenkopjes, alinea’s en actieve woorden te gebruiken

SEO-hits

Onlangs las ik een artikel over een podcaster die een podcast maakte over de Chicago Bulls, een professioneel basketbalteam in Amerika. Zijn afleveringen zijn vooral gesprekken over het laatste nieuws, de uitslagen et cetera. 

Wat hij merkte is dat zijn podcast gevonden werd, doordat afleveringen over een speler naar boven kwamen als mensen zochten op die speler. 

Daarom maakt hij nu als bonus-afleveringen korte afleveringen van een kwartier, waarin hij een speler uitlicht. In de podcastfeed verschijnen deze afleveringen dus als bonus, terwijl zijn reguliere afleveringen gewoon doortellen. 

En ik vind dit toch zo’n leuk voorbeeld. Ook omdat het jarenlang bruikbaar is. Elk seizoen zijn er weer nieuwe spelers in zo’n team en ook over de legends valt genoeg te vertellen.

En, om even terug te grijpen op het hergebruiken van content, waarom zou hij niet zijn aflevering van vorig jaar pakken, die wat tweaken met de nieuwste info over de speler en als bonus online zetten?

Je voelt ‘m misschien al, maar zijn er voor jouw klant ook van dit soort SEO-hits te verzinnen? Een diëtist die diverse vitamines een voor een uitlicht. Een fysiotherapeut die het bewegingsapparaat langsgaat. Een coach die inzoomt op social media. 

Leuk he? Ik word hier razend enthousiast van!

Acties organiseren

Als dit je ligt, is dit ook superleuk om te doen: organiseer een actie rondom de podcast en beloon de deelnemers of de winnaars met een leuke of waardevolle prijs.

Geef 1:1-sessies weg, stuur een leuk verrassingspakket op of geef iemand een vrijkaartje voor je online cursus. Een compleet verzorgde lunch inclusief business advies. Gratis SEO-analyse van hun website. Een gratis boek. 

Een actie kan leiden tot een spike in downloads en we weten inmiddels wat voor effect dat heeft op hitlijsten. Wil je luisteraars behouden, zorg dan voor opvolging.

Blijf nog wat weken op je socials extra aandacht besteden aan je podcast, nieuwe en relevante oude afleveringen of verwijs naar guides of andere relevante afleveringen of andere content van je klant.

Een actie kan vooral ook de volger die al geïnteresseerd was in je podcast ertoe zetten om toch te gaan luisteren. 

Wat voorbeelden van acties, maar laat vooral je creativiteit hierop los:

  • verstop een ‘easter egg’ in een (korte) aflevering, als luisteraars die vinden, sturen ze het antwoord via mail of in een DM – een easter egg is een grapje, woordspeling, een rebus, een omschrijving van een emoji, iets dat opvalt en duidelijk niet bij de aflevering hoort
  • vraag om reviews in Apple en verloot de prijs onder de ingezonden reviews
  • vraag om printscreens plus een tag in de Stories op Instagram – als iemand een aflevering beluistert, maakt diegene daarvan een printscreen en zet die op diens Stories
  • een follow met printscreen als bewijs – goede manier om een paar van je podcastvolgers te leren kennen en die te betrekken bij het maken van content

‘All roads lead to the podcast’

Alle ballen op de podcast, zou je deze ook wel kunnen noemen. Podcast-first of podcast-centered marketing noem ik het ook wel. 

De podcast is de basis waar alles te vinden is, waar je klant alles op inzet omdat het voor haar zo ontzettend goed werkt. 

Alle communicatie daaromheen leidt dan ook naar de podcast. Dit kan een behoorlijk spannende keuze zijn, maar is ook een hele heldere keuze en geeft je klant rust in de marketingactiviteiten. 

Niet meer overal alles hoeven zijn, de podcast is de plek en alle wegen leiden daar naartoe. 

Samenwerkingen met andere podcasters

Samenwerken met andere podcasters is een geweldige strategie om te groeien, en om je netwerk te vergroten en verstevigen. 

Je kunt kijken naar podcasters met een business die voor of na de jouwe komt, in de klantreis. 

Bijvoorbeeld een business coach voor starters en een business coach voor ondernemers die willen opschalen. 

Een andere invalshoek is om te kijken naar podcasters met een soortgelijk publiek. Jonge professionals die hardlopen luisteren naar een podcast over hardlopen, en het is aannemelijk dat een deel van hen ook geïnteresseerd is in een podcast over fysieke gezondheid, voeding of dertigersdilemma’s. 

Samenwerkingen heb je in allerlei vormen, en verzin gerust een nieuwe.

Een interessante vind ik de feed swap. Je plaatst een aflevering van een ander in je feed, voorzien van een introductie door jouzelf. Koud een aflevering van een ander plaatsen, is mogelijk een te grote stap, zorg er altijd voor dat er een stukje jou in zit door bijvoorbeeld aan te geven waarom je deze aflevering, die niet van jou is, waardevol vindt voor je luisteraar. 

Waardevol genoeg om een plekje in jouw feed te gunnen. Andersom gebeurt dat bij de andere podcaster dan ook. 

Een intro swap is ook een hele leuke. Je vraagt je podcastbuddy om een aflevering van je te beluisteren en daarvoor de intro in te spreken. Het blijft je eigen aflevering, maar in plaats van dat je zelf de aflevering introduceert, doet je podcastbuddy dat. En ofcourse, andersom ook. 

Je kunt elkaars advertenties in (een aantal van) je afleveringen verwerken en elkaars podcastafleveringen en producten aanraden wanneer dat relevant is (wil je hier meer van weten? X heeft een hele goede aflevering hierover waarin ze je alles vertelt over Y).

Net als met gasten en te gast zijn, wil ik hier ook weer heel graag benadrukken dat je de luisteraar voorop moet blijven stellen. Als ideale luisteraars weglopen, omdat je niet helemaal zuiver meer bent in je wens om te groeien dan gaat het niet goed.

Of is het tijd om je ideale luisteraar aan te passen naar de nieuwe situatie.

Ratings en reviews

Ratings

Ratings zijn de sterren die je kan geven in de apps van Apple en Spotify. 

Hoewel het logisch is om te denken dat meer sterren je een hogere ranking geven in hitlijsten, is dit (nog) niet zo. Neemt niet weg dat het fijn is als luisteraars je een aantal sterren, en het liefst 5 natuurlijk, willen geven. 

Sterren hebben vooralsnog alleen een mentaal voordeel. Het wekt vertrouwen en als mensen zijn we op zoek naar ‘veilige’ plekken. Vergelijk het met de terrassen in een onbekende stad: kies je voor het terras waar het bijna vol zit of voor het lege terras ernaast? 

Vinden anderen je podcast zo waardevol dat ze de moeite nemen om 5 sterren te geven, dan moet het wel goed zijn. Of het geeft allicht de burger moed. 

Het aantal ratings zegt ook iets over de populariteit van een podcast. Dat is compleet op gevoel en niet onderbouwd met cijfers of percentages, maar als je ziet dat 150 mensen een rating hebben gegeven, dan zijn er sowieso meer mensen die luisteren. En, mogelijk wil een potentiële luisteraar daar wel bij horen.

Reviews

Reviews zijn de stukjes tekst die je achter kan laten in de Apple Podcasts-app. Wekt 5 sterren al vertrouwen, dan is een review helemaal top. Hierin kan een luisteraar echt aangeven waaróm de podcast het luisteren waard is. 

De reviews kun je gebruiken als printscreens als je de podcast onder de aandacht brengt bij je volgers op bijvoorbeeld Instagram of je gebruikt ze in je nieuwsbrief. 

Als groeistrategie zijn ratings en reviews vooral nuttig op het moment dat een potentiële luisteraar nog net niet helemaal overtuigd is en nog een zetje nodig heeft. 

Met reviews kun je leuke acties bedenken. Als je het echt goed afbakent en je hebt een actieve groep luisteraars of je wilt ze juist activeren, gebruik dan de reviews als comments, als reactiemogelijkheid. Denk hier wel goed over na, want random berichten werken niet goed als vertrouwenwekkende review. En daar zijn ze in eerste instantie wel voor bedoeld.

Over parasociale relaties en reacties op je podcast

Podcastluisteraars zijn anoniem. Wij weten niet wie de podcasts beluistert. Luisteraars zijn niet te tracken, je hebt echt geen idee wie er aan de andere kant van de speaker of het oordopje zit. 

Met podcasten bouw je een parasociale relatie op: een relatie die van één kant komt, die van de luisteraar. Dat klinkt misschien een beetje vreemd, maar dat heeft een aantal voordelen en een daarvan is, is dat de relatie onafhankelijk van tijd en ruimte wordt opgebouwd. 

Ik kan vandaag iets publiceren, dat iemand over anderhalf jaar emotioneert. 

Het geeft zowel podcaster als luisteraar de ruimte om content te maken of content te verwerken, zonder dat je meteen iets moet met de aanwezigheid van de ander. Ik zei al eerder dat ik introvert ben, nou, dit is iets waar iemand als ik zeer goed op gaat.

Podcasts zijn niet de enige parasociale media. Video’s, boeken en blogs zijn daar ook voorbeelden van. Het is dus minder ‘vreemd’ dan het misschien lijkt. 

Toch zou je weleens in contact willen komen met je luisteraar. Om simpelweg je product aan te bieden of input te vragen voor nieuwe content. Of omdat je ego ook wel eens wat wil terugzien van de liefde en energie die je in je podcast stopt. Niks is daarin raar of fout, het is hoe het is. 

Reactiemogelijkheden in podcast-apps zijn er nauwelijks of het is beperkt tot de app in kwestie, wat het nogal versnippert. Uit podcast-ontwikkelingsland komen geluiden van techneuten die hier druk mee zijn, ze gebruiken bijvoorbeeld Twitter of een ander centraal medium om de comments of reacties te verzamelen. 

Het probleem is vooralsnog dat podcast-luisterapps (de Spotify’s en Apple Podcasts van deze wereld) niet meteen zitten te wachten op het toevoegen van allerlei code in hun app. Er wordt gelobby’d maar het komt nog niet helemaal van de grond.

Een ‘podcast-app’ (again, don’t tell the other podcast nerds dat ik dit zeg) die dat wel biedt, is YouTube. Ook beperkt tot de app, maar YouTube is een platform dat al jaren de mogelijkheid tot reageren biedt en enorm veel gebruikers heeft. 

Afijn, wil je reacties vragen, stuur je luisteraars dan naar bijvoorbeeld je Instagram DM’s of een Facebook-post die je standaard voor elke aflevering inricht. Wat helpt is om een concrete vraag te stellen.

Luisteraars geven zeker random reacties, maar een iets terughoudender persoon is mogelijk meer geneigd om antwoord te geven op een concrete vraag. We zijn nu eenmaal netjes opgevoed en geven antwoord op dat wat ons gevraagd wordt.

Of be like Andrew Huberman (ja die neurowetenschapper slash mijn held weer 😍) en stuur iedereen naar de comments in YouTube waar je de interactie opzoekt. Laat daar ook zien dat je interactie hebt, dat je reageerders beloont (behalve trollen, lekker negeren die toetsenbordhelden).

Doen

  1. Tune in bij jezelf, welke groeistrategieën deden iets met je? Waar ging je van aan?
  2. Vind je groei überhaupt interessant om op te nemen in je aanbod?
  3. Wil je je klant ondersteunen bij de promotie van hun podcast?
  4. Wat zou je voor hen kunnen doen, wat vind je leuk en waar ligt je talent?