module 3 – een podcast managen

Als introvert vind ik het idee dat iemand mij audiobestanden stuurt, die ik als een molletje thuis mag bewerken, oppoetsen en laten glanzen echt de freakin’ hemel

En daar vervolgens diegene ook blij mee mag maken! Mission accomplished, levensdoel bereikt et cetera.

Beetje overdreven, maar als VA zal je je vast (deels) hierin herkennen. Je wilt helpen met werk waar je klant niet van gaat stralen (en jij wel), je wilt een stepping stone zijn voor de groei van het bedrijf van je klant of je wilt van betekenis zijn in het leven van je klant – you make them happy.

Of all of the above natuurlijk.

Success does not come from what you do occasionally, it comes from what you do consistently

Marie Forleo

Met podcastmanagement help je je klant groeien, door het simpele feit dat jij er bent. Je klant heeft een afspraak met jou en neemt daardoor consistent podcasts op. Of dat nu wekelijks gaat, in een batch of in een flow.

Je klant krijgt de ruimte om op te nemen wanneer die flow voelt en inspiratie heeft. Jij bent er om het allemaal in de juiste banen te leiden.

Wat is podcastmanagement?

Laten we concreet worden. Er is een aantal werkzaamheden dat onder podcastmanagement valt. Hier en daar overlapt het zelfs met socialmediamanagement, websitemanagement en bijvoorbeeld tekstschrijven of vormgeving.

Je kan:

  • editen (monteren en mixen – ga ik uitleggen)
  • show notes schrijven & samenstellen
  • uploaden, plannen & publiceren
  • gastmanagement doen
  • podcast artwork maken
  • social posts maken
  • webpagina’s en blogs maken
  • transcripts verzorgen
  • advertentiemanagement doen
  • podcasts verhuizen

Kies 👏 wat 👏 jou 👏 ligt 👏

I cannot stress this enough. Net als: je mag je aanbod, werkwijze, processen op elk moment veranderen als je merkt dat het niet (meer) strookt met waar je blij van wordt.

Je hoeft het echt niet allemaal te doen.

uit het leven van een podcastmanager

Doe ik dan alleen maar wat ik leuk vind? Heel eerlijk: niet helemaal. Ik heb namelijk een frisse haat-liefdeverhouding met show notes schrijven. Ik heb het te vaak gedaan, ik vind het (nu) niet meer zo leuk.

Ik doe het om twee redenen. De eerste is omdat ik weet hoe belangrijk ze zijn en ik er nog beter in wil worden. Ik ben nu aan het ontdekken of ik een format kan maken waardoor er zowel goede show notes staan, als ik er zo min mogelijk werk aan heb.

De tweede is dat mijn belofte is: jij neemt op, ik doe de rest. Daar horen voor mij show notes bij, omdat ze zo belangrijk zijn.

Ergens geloof ik dat ik de lol erin terugkrijg als ik mezelf erop ontwikkel (volg je me?). Plus, mijn ideale klant word me steeds helderder en deze klant wil vooral groeien, die heeft ambitie, wil kansen creëren voor zichzelf door haar podcast. Goede show notes zijn dan onontbeerlijk!

Uiteindelijk zal ik het misschien gaan uitbesteden, maar ik kan pas iemand instrueren en coachen als ik het zelf tot in de details duidelijk heb hoe ik het wil.

MAAR om te weten wat je ligt, wat je wilt, wat je leuk vindt, wat je kan, is het wel nodig om te weten wat er allemaal is, wat je doet en hoe je het doet.

So without further ado: hier gaan we!

Editen

Editen bestaat uit twee onderdelen: monteren en mixen. Monteren is het sleutelen aan de inhoud van de aflevering. Knippen, eventueel plakken en verplaatsen. Geluiden of muziekjes en jingles invoegen.

Een geluidje in de aflevering ter aankondiging van een rubriek bijvoorbeeld, heet een bumper. Je doel is om het verhaal van de klant zo duidelijk en engaging mogelijk over te brengen.

In other words: tenzij je (is ze weer) Veronique Prins heet, leiden te veel uhh’s en stukjes halve zinnen af van wát de klant wil overbrengen.

Mixen is het bewerken van de audiokwaliteit. Volumeverbetering, compressie en afmixen. Je doel hier is om de luisterkwaliteit te verbeteren, zodat de impact van het verhaal zo groot mogelijk is.

De luisteraar wordt echt beter meegenomen in het verhaal zonder geruis op de achtergrond en een te zacht klinkende stem.

Een proefopname vind je onderaan deze pagina, klik hier

Programma’s om te editen

Editen doe ik al jaren met Audacity, een gratis softwareprogramma. Je kunt ook GarageBand gebruiken, Adobe Audition en sinds kort ben ik zelf aan het experimenteren met Descript. I’ll keep you posted hoe dat is.

Editen kun je ook doen in een video-editprogramma, als je dat al lekker onder de knie hebt. Ik denk wel dat je dan wat minder opties hebt om te mixen (dus het verbeteren van de audiokwaliteit).

De klant neemt zelf diens podcast op, jij ontvangt meestal een mp3- of een m4a-bestand. Audacity en de meeste podcasthostings kunnen alleen werken met mp3. M4a’s krijg je bijvoorbeeld als mensen opnemen met hun iPhone of met Zoom.

Ik gebruik https://online-audio-converter.com/ om bestanden om te zetten naar mp3.

Ik heb een video opgenomen waarin ik uitleg hoe je edit met Audacity ⬇️
(als je de video niet ziet, zet dan even de cookies aan, linksonder met dat paperclip-achtige dingetje)

Of klik op deze link om naar de video te gaan: https://youtu.be/IUE_OtHP1WA

Klaarmaken bestand om te uploaden

Nadat je klaar bent met editen, mag je het bestand exporteren als mp3.

Je mag hierbij een standaard instelling kiezen. Voor een podcast met twee pratende mensen hoef je geen supersonische instellingen te kiezen. Dat is niet hoorbaar en het bestand wordt er alleen maar groter van.

Mono of stereo?

Ik kies ervoor om zowel in mono te editen als in mono te exporteren. Om dezelfde redenen als hierboven. En een collega-podcastmanager gaf laatst deze tip omdat het simpelweg overzichtelijker is, vooral als je multitrack bezig bent.

Het kan allemaal best veel zijn, ik raad je aan om simpelweg te gaan oefenen.

Dit is een mooi moment om een pilot- of proefklant te zoeken.

Wat monteer je nu precies?

Je mag op zoek gaan naar je eigen editstijl en die afstemmen op de wensen van je klant. Sommige mensen krijgen jeuk als je het te veel polijst (wat ’te veel’ is, mag je dan goed uitvragen – hebben ze voorbeelden?) en anderen vinden het juist superfijn als je hun gehakkel knipt.

uit het leven van een podcastmanager

Afgelopen jaar kwam ik in contact met een ondernemer die een spreker zocht over podcasten. We maakten kennis via een Zoom-call en al snel merkte ik een bepaalde weerstand.

Ik vroeg haar of mijn gevoel juist was en zij bevestigde dat. Het bleek dat zij naar aanleiding van mijn website de indruk had gekregen dat ik ‘gemarketingd’ was. Ze vond het niet authentiek en dat is wat bij haar superbelangrijk was.

Daaruit volgde een heel interessant gesprek over authenticiteit in marketing en podcasts. Haar stelling was dat elke vorm van editen, niet authentiek is. Fascinerende stelling als je het mij vraagt.

Het spreken op haar event ging niet door, maar het heeft me wel weer duidelijk gemaakt: zo veel mensen, zo veel wensen. En aannames zijn dodelijk.

Mijn visie op editen is dat je te allen tijde de luisteraar dient. Met een goed verhaal, dat fijn luisterbaar is en de tijd kost die het moet kosten, maar geen minuut langer.

Meestal is het al fijn als je onnodige ge-uhh eruit haalt, te lange stiltes verkort of stukken waar je klant nog aan het verbal processen is (verbaal nadenken). Je zult merken dat iedereen weer een andere manier van opnemen heeft. Hier is een lijstje van zaken die je mogelijk te monteren krijgt:

  • uhh’s
  • kuchjes
  • keel schrapen
  • neus ophalen (ja echt, het leven van een podcastmanager gaat niet altijd over rozen)
  • lange stiltes
  • stilte – 1 woord – stilte – volgende woord – stilte – rest van de zin
  • filler words, zoals ‘weet je wel’, al hebben Amerikanen daar meer last van (like, you know, I mean)
  • halve zin, verbal processen en vervolgens (gelukkig) wel een mooie volzin eruit (gebeurt dit niet, is dit een mooi feedbackpunt voor je klant)
  • ademen, waarbij sommigen de ademtocht plakken aan het woord, als je die dan wegknipt krijg je als luisteraar zelf een verstikkend gevoel, dat is heel wonderlijk

Ademen is een geval apart, het kost je heel veel tijd als je elke ademtocht wilt knippen of onderdrukken. Je kunt hier beter je klant op coachen door die een betere microfoontechniek aan te leren.

Ik geef bij deze module een masterclass over microfoons en microfoontechniek, deze kennis kan je gebruiken richting je klant. En, sommige mensen ademen gewoon heel duidelijk, doe je niks aan.

Tip: luister je gemonteerde stuk terug met je ogen dicht om te horen of de zin natuurlijk verloopt.

Interviews monteren

Als je een interview gaat monteren, heb je bijvoorkeur van elk persoon een apart spoor, of: track. Met twee of meer sporen ben je aan het multitrack editen (is gewoon leuk om te kunnen zeggen ook). Helemaal als je ook nog met jingles, bumpers en ads werkt. Elk onderdeel heeft een eigen spoor.

Het voordeel van aparte sporen is dat je ze apart kunt bewerken. Je monteert hummetjes makkelijker weg, kan op beide sporen de ruis onderdrukken en kunt de volumes van de stemmen veel beter op elkaar afstemmen.

Aparte sporen voor elke spreker is altijd een goed idee.

opnemen met Zoom

Opnames op afstand doen mensen vaak in Zoom. In de instellingen kun je aangeven dat je van elke deelnemer een aparte opname wilt hebben. Check bij je klant of dit aanstaat.

Een tweede en derde instelling waarmee je ze mag helpen is het selecteren van de juiste microfoon en het onderdrukken van de achtergrondgeluiden. Je vindt die instellingen onder Audio.

Het is zo zonde als de klant een mooie microfoon heeft gekocht en dan ongemerkt via de laptopmicrofoon opneemt.

Bij het onderdrukken van achtergrondgeluid (suppress background noise) zou je misschien denken dat die op Hoog mag staan. Maar mijn advies is om hier voor Laag te kiezen, Als podcast-editor wil je namelijk juist dat je meer data hebt om mee te werken.

Door een hoge suppressie zal Zoom ook relevante stukken audio onderdrukken. Die achtergrondruis krijg jij er makkelijk uit als je edit, maar stukken gesproken tekst die worden onderdrukt kun je niet terughalen.

Andere systemen voor opname op afstand

Ik gebruik zelf naar volle tevredenheid de gratis versie van Zencastr(.com). Hier heb je ook de mogelijkheid om video op te nemen. Zencastr neemt de audio van de spreker lokaal op, een eventuele glitch in de verbinding zie en hoor je tijdens het opnemen wel maar heeft geen invloed op de opgenomen audio.

Betaalde systemen, die zowel webbased zijn als een mobiele app hebben, en zeer gewaardeerd in podcastland zijn Riverside.fm en Squadcast.fm.

Techniek staat voor niks, het kan altijd misgaan. Elke podcaster heeft wel een verhaal waarbij dit is gebeurd.

Een tip is om ook op de laptop zelf de opname te laten meelopen, bijvoorbeeld in QuickTime, maar dat vergt extra uitleg en instellingen aan je klant én aan de interviewee (wat een mooi woord he).

Garbage in, garbage out

Belangrijk om te weten is dat je slecht opgenomen audio nooit kan oppoetsen tot iets goeds. Net zoals je een bewogen foto niet scherp kan maken in Photoshop, lukt dat met slechte audio ook niet.

In goede nerdtaal heet dit garbage in, garbage out of gigo. Tipje mijnerzijds: mensen vinden het niet leuk als je hun audiobestand vergelijkt met garbage dus gebruik deze term alleen onder gelijkgestemden (lees: leer van mijn fouten ;))

Echo-achtige geluiden, overstuurd geluid (zo hard dat het schel wordt en vervormt) of gewoon minder goede audio door het gebruik van een niet zo’n beste microfoon: het is de afdruk van het gesprek en je kunt daar geen ‘audio-data’ bij voegen.

Je kunt wel iets proberen door bijvoorbeeld aan de equalizer te prutsen (zeg ik oneerbiedig), maar daarmee vervorm je het goede stemgeluid ook. Dit is mixen voor gevorderden en daar geef ik ook een masterclass over bij deze module.

muziek, jingles & bumpers

Bij het gebruiken van muziek mag je je klant adviseren om rekening te houden met rechten. Ik heb daar een podcastaflevering over opgenomen, dat is deze ⬇️

Muziek in je podcast: alles over rechten en waar je muziek vindt | 27 IJlien Havenaar | Podcastmanagement

De vraag die ik via Instagram kreeg, was letterlijk: muziek in je podcast, jingles, intro's, rechten: hoe dan? Nou, dat heb ik voor je uitgezocht en op een rij gezet in deze aflevering.Deze aflevering is voor jou als je:- wilt weten hoe je respectvol en dus ook zonder gevaar voor boetes muziek in je podcast kunt gebruiken- wilt weten waar je muziek kunt downloaden of kopen, of met een onafhankelijke maker wilt werken- op zoek bent naar het verschil tussen muziek met rechten, rechtenvrije muziek en Creative Commons-licentiesLaat je me weten wat je ervan vond? Stuur me een DM op Instagram @ijlienhavenaarCheck hier mijn aanbod waarin ik je coach naar een podcast waar zowel je ideale klant als jijzelf blij van wordt: www.ijlienhavenaar.nl 🎵 I’m Crazy For Love (Instrumental Version) – Craig ReeverLinksStockmuziekbibliotheek Muziekfabriek Online (affiliate)Podcastmuziek persoonlijk gecomponeerd en gemaakt door Elianne RumahloineUppbeatAbonnementsvormAudiojungleAbonnementsvormFreemusicarchiveGratis muziekAlles over Creative Commons-licentiesUitleg over Creative Commons-licenties in het Nederlands

Je klant moet de muziek downloaden of aankopen in verband met de licentie, of als je toegang hebt tot het mailadres en meer gegevens van je klant: doe het dan uit naam van je klant. Het is ook handig voor als jullie samenwerking eindigt.

Ik gebruik de website uppbeat.io voor muziek en geluiden. Je kunt tot 10 tracks per maand gratis gebruiken als je een klein bedrijf hebt. Let goed op of en hoe je credits moet geven, bijvoorbeeld in de show notes of in de omschrijving van de podcast.

need to know: seizoenen

Seizoenen zijn fantastisch. Met seizoenen kun je rust inbouwen, de druk weghalen van het podcasten, content structureren en je luisteraar helpen door de bomen de podcast te blijven zien.

Een seizoen, season, mag je vergelijken met seizoenen van je favoriete tv-series (ik ben van ‘85, ik praat nog over tv- in plaats van Netflix-series). Je deelt de content op. 

Een seizoen kan letterlijk een seizoen lang zijn, een seizoen kan een jaar zijn en een seizoen kan drie afleveringen bevatten. Seizoenen kunnen thematisch zijn.

Je klant kan het opnemen van een seizoen batchen en vervolgens in één keer lanceren of gedurende de weken online laten komen. 

Even een voorbeeld. Je klant is diëtiste en elke zes weken pakt zij een macro-nutriënt (koolhydraten, vetten, eiwitten et cetera) om meer over te vertellen. Dit zijn zes afleveringen en tussen die afleveringen neemt ze vier weken vrij om het volgende seizoen voor te bereiden en op te nemen.

Ander voorbeeld: je klant heeft een moment in het jaar waarop het werkt piekt. Ze heeft het in januari en februari ongelofelijk druk met werk. In maart komt ze daarvan bij en maakt ze een outline voor haar podcast. Haar seizoen loopt van april tot en met december en bevat ongeveer 40 afleveringen. 

I told you, seizoenen zijn geweldig en je kan er je creativiteit in kwijt en overzicht en rust mee creëren. Briljant.

Show notes

De show notes zijn de omschrijving die je bij elke aflevering kan plaatsen en wat mij betreft het geheime wapen van een podcast (dat zeg ik ook over seizoenen, I know, maar beiden zijn fantastische opties).

De komende jaren gaan de show notes nog veel belangrijker worden. Onderscheiden, vindbaarheid en SEO zijn hierbij grote spelers.

Show notes hebben een aantal functies

  • ze overtuigen een potentiële luisteraar de aflevering te gaan beluisteren
  • show notes zorgen voor een smooth entrance: ze bereiden de luisteraar voor op de aflevering, maken de luisteraar enthousiast, zetten die op scherp of kunnen bijvoorbeeld ook een trigger warning bevatten
  • ze zijn een plek om te landen na de aflevering voor een recap, meer informatie over de sprekers, handige linkjes of een (commerciële) call to action
  • ze verhogen de vindbaarheid van de podcast in podcast-apps
  • ze verhogen de vindbaarheid in zoekmachines
  • ze dienen als startpunt of input voor een blog of vermelding op de website

Hoe schrijf je goede show notes?

Er is niet één specifieke bewezen manier van de beste show notes schrijven. Je kunt een aantal uitgangspunten in acht nemen om het voor jezelf makkelijker te maken.

Voor jou als podcastmanager is het superfijn als je goed inzicht hebt in wie de ideale luisteraar is van je klant. Je schrijft dan de show notes voor die persoon, dat kan je inspireren en helpt je keuzes maken.

Is de ideale luisteraar niet helemaal duidelijk, of is het een brede groep mensen, zie de show notes dan als een goede en aantrekkelijke samenvatting.

Naast kennis van de ideale luisteraar, helpt het je ook als je weet wat het doel is dat je klant wil bereiken met de podcast. Voor zichzelf, en voor de luisteraar. Welk effect probeert je klant te bereiken?

In de module over je workflow komt dit aan bod, maar dit zijn dingen die je goed kunt uitvragen in je kick-off of ergens anders in je onboarding.

Een veelgebruikt format is:

  • 3/4 regels samenvatting, waarin je vertelt op welke vraag er een antwoord komt, hoe de aflevering de luisteraar gaat helpen of welk probleem ze met deze aflevering oplossen – wat gaan ze vinden in deze mooie aflevering?
  • lijstje met belangrijke inzichten of onderwerpen
  • linkjes en call-to-actions
  • eventuele bio van de gast

Natuurlijk kun je naar hartenlust experimenteren om je eigen stijl te vinden en een stijl die bij de podcast van je klant past.

Als je de aflevering volledig edit, dus helemaal doorluistert, maak dan tijdens het editen notities zodat je aan het einde de input voor de show notes al hebt en alleen nog maar hoeft te structureren en er een goedlopend stukje tekst van hoeft te maken.

Tip: merk je dat je creatieve energie laag is na een editsessie, laat dan de show notes even voor wat ze zijn. Je zult zien dat je met hernieuwde energie de tekst veel makkelijker schrijft.

Over de vindbaarheid in podcast-apps en SEO geef ik een aparte masterclass bij deze module.

Hoe veel informatie zet je in de show notes?

Het hangt af van het type podcast, het type podcaster, de doelen van de podcaster én van je eigen aanbod hoe veel je in de show notes zet.

Sommigen houden het liever bij een kort stukje dat een luisteraar zal triggeren om de aflevering te gaan luisteren, terwijl anderen bij de hele transcriptie erin zullen zetten, inclusief timestamps.

Wat kun je in de show notes kwijt?

Zie show notes als een field of infinite opportunities om te connecten met de luisteraar, waardevolle informatie en resources (bijvoorbeeld een ebook, of checklist – hello gratis weggever!) te delen en het de luisteraar gemakkelijk te maken door ze te vertellen wat de volgende stap is.

Een lijstje ter inspiratie:

  • samenvatting van de aflevering
  • opbouw van de aflevering
  • timestamps – waar begint welk onderdeel (dit kun je supergoed in hoofdstukken kwijt, maar nog niet elke podcasthosting en podcast-app heeft dit ingebouwd – wij wachten geduldig)
  • lead magnet of gratis weggever
  • key takeaways of belangrijke inzichten en onderwerpen
  • bio van de gast
  • resources zoals een checklist, een ebook, een video
  • affiliate links
  • kortingscodes
  • gerelateerde afleveringen
  • dedicated webpagina met bijvoorbeeld het transcript van de aflevering
  • inschrijven voor de nieuwsbrief
  • een deelbare link naar (de webpagina van) deze aflevering (verkort met bijvoorbeeld Pretty Links of bit.ly) voor als ze de aflevering met anderen willen delen
  • ondersteuning voor mensen met een auditieve beperking
  • promotie voor podcasters met wie je samenwerkt
  • linkjes naar interessante artikelen
  • de sponsor van de aflevering

Hoe lang mogen show notes zijn?

Het lijkt erop dat Apple een limiet heeft van 4000 karakters op dit moment. Ik raad aan om hieronder te blijven. Als er te veel te delen is, link dan naar een webpagina op de site van je klant.

Goed om te weten: er is nog best wat verschil in hoe de show notes in de verschillende apps worden getoond. De een heeft al veel meer opmaakmogelijkheden ingebouwd dan de ander. Vet, cursief, bullet points of emoji’s zullen bij de een wel goed en bij de ander niet getoond worden.

Blijf het regelmatig checken in de meestgebruikte podcast-apps. Ik heb de hoop (nee, bij deze manifesteer ik het ;)) dat de podcast-apps zich hierop snel zullen ontwikkelen.

Plannen & publiceren

Dit is het administratieve deel van het managen van de podcast. Het plannen en publiceren van de aflevering in de podcasthosting-omgeving. Het ziet er bij elke podcasthost weer net anders uit, maar over het algemeen gaat het zo:

  • Je maakt een nieuwe aflevering aan
  • Je vult de velden in met de titel van de aflevering, de omschrijving (= de show notes) en gegevens als het nummer van de aflevering en de datum en tijd waarop die gepubliceerd moet worden
  • Je uploadt het audiobestand, vrijwel altijd moet dit een mp3 zijn, soms kan een wav- of m4a-bestand ook.
  • Je drukt op Publiceren en it’s ready to go

Om volledig te zijn, kun je ervoor kiezen om het aan je klant te laten weten via mail of bijvoorbeeld jullie Trello-bord, als de aflevering gepland staat. Meer hierover in module 6 over je workflow.

Gastmanagement

Gasten, zowel te gast zijn als gasten ontvangen in je podcast, zijn een superleuke en interessante manier om de podcastcontent vorm te geven maar ook voor marketing en groei werken gasten goed.

Het succes van een gast staat of valt bij de ‘fit’, past de gast bij de podcast en heeft diens verhaal iets te brengen aan de luisteraar. Minstens zo belangrijk is de klik tussen gast en host.

De energie en betrokkenheid richting elkaar neemt een luisteraar helemaal mee in het verhaal. Als dat niet goed zit, is de luisterervaring ook ruk. Alsof je toevallig een hele ongemakkelijke conversatie hoort in de wachtkamer van de tandarts en je niet weg kan.

Je kunt klanten helpen bij:

  • het zoeken van gasten
  • het uitsturen van interviewverzoeken
  • het pitchen van je klant bij andere podcasts, dus het aanbieden van zichzelf als gast bij andere podcasts
  • het daadwerkelijke managen van gasten: voorbereidende mails sturen, afspraken inplannen, uitvragen van informatie zoals de bio van de gast en de cta die zij willen meegeven, bedankjes sturen, voortgangs- en afrondende mails sturen en bijvoorbeeld socialmediaberichten voorbereiden die de gast een op een kan overnemen om de aflevering te promoten.

Zoeken van gasten en pitchen bij andere podcasts

Podcast en gast moeten elkaar aanvullen. Dat kan op inhoud, maar ook een hoge entertainmentwaarde kan een goede reden zijn om bij elkaar te gaan zitten. Er gaat tijd en energie zitten in het selecteren van gasten als zij zichzelf in groten getale aanbieden, of als je als podcaster zelf op zoek gaat naar gasten.

Gastmanagement an sich is een niche binnen podcastmanagement, waar je je specifiek op kan richten.

Ga je je klant pitchen bij andere podcasts, wees dan specifiek over wat je klant de luisteraars van die podcast komt brengen.

Laat merken dat je je hebt verdiept in de podcast, in het format, in de luisteraar en in de missie en de visie van de podcaster. Zo maak je de grootste kans om uitgenodigd te worden.

Een podcast maken is liefdewerk en niemand vindt het leuk om als dertien in een dozijn aangesproken te worden. Pitchen is dus ook liefdewerk 🙂

Meer over gasten en te gast zijn, vind je in module 4

Gasten voorbereiden

Voor beide kanten van de microfoon is het fijn als een gast goed voorbereid ten tonele verschijnt. Met een aantal simpele aanwijzingen help je de kwaliteit van de opname vooruit, en stel je de gast wat sneller op diens gemak.

Een aantal zaken die je voor de gast kan doen:

  • Overzichtelijke mail met tijdstip, link om in te loggen / locatiegegevens, parkeren et cetera
  • Een paar tips over microfoontechniek (die krijg je in de masterclass over microfoons)
  • Duidelijkheid over doel van de aflevering en meer inzichten over de luisteraars van de podcast
  • Meenemen in het tijdpad van publicatie en promotie

Transcripts

Ik geloof dat transcripts, of transcripties in goed Nederlands, steeds belangrijker gaan worden.

Voor toegankelijkheid: je helpt hiermee de mensen die ondersteuning kunnen gebruiken bij het luisteren van de podcast zoals mensen met een auditieve beperking, neurodivergente mensen of mensen die niet bekend zijn met de materie die in de podcast behandeld wordt.

Voor SEO- en vindbaarheidsdoeleinden: zoekmachines zoeken nu nog het beste op getypte woorden dus als je de inhoud van je podcast vindbaar wilt maken, heb je het meest aan: getypte woorden. Natuurlijk kun je het transcript in de vorm van een of meerdere fijn leesbare blogs plaatsen, zodat de lezer er ook nog wat plezier aan beleeft 🙂

Voor het hergebruiken van content: een transcript is gemakkelijk om te zetten in blogs, socialmediaposts met bijvoorbeeld quotes of inzichten, mailings et cetera. Eén keer opnemen is voor je klant een bron aan verschillende contentvormen.

Hoe maak je transcripts?

Transcripties maak je op twee manieren: handmatig. De aflevering beluisteren en alles uitschrijven. Of je gebruikt er een programma voor.

Er zijn diverse transcribeerprogramma’s op de markt, nog niet in al die programma’s zit ook een Nederlandse variant. 

Je vindt die wel in Descript. Descript is software waarmee je op een alternatieve manier je audio en video kan editen. Descript werkt ‘transcript-first’, het programma maakt een transcriptie en je monteert door te werken in het transcript. Alsof je in een Word-bestand zinnen en woorden heen en weer sleept en verwijdert. 

Ik ben onder de indruk, al moet je wel echt blijven luisteren of de knip nog klopt (met je ogen dicht enzo). Het inhoudelijke mixen word je ook uit handen genomen. Als podcastmanager van het eerste uur, zeg maar, vind ik het nog lastig om hier Descript op z’n blauwe ogen te geloven maar hoe dan ook ben ik onder de indruk van het programma.

Ik krijg ook regelmatig mails met updates over echt zinvolle nieuwe ontwikkelingen en aanpassingen in het programma.

En heel eerlijk: na een paar keer klikken op het geautomatiseerde Studio Sound (het mixen dus) vermoed ik dat ik overtuigd ben van de kwaliteit en erop durf te vertrouwen. 

Naast Descript heb ik ook weleens gebruik gemaakt van de transcripties van Sonix.ai en dat was ook kwalitatief heel goed. Zij hebben ook een pay-as-you-go-plan zodat je alleen betaalt als je bijvoorbeeld maar af en toe een transcript nodig hebt.

Hoe dan ook blijft transcriberen nog veel handwerk, je moet het transcript zeker nog nalopen. Het blijft een tijdrovende klus.

Meer over advertentiemanagement en social media komt aan bod in module 4 over podcastmarketing en groei.

Een podcast verhuizen

Je zult waarschijnlijk in je podcastmanagersleven weleens te maken krijgen met een klant die diens podcast wil verhuizen van de ene podcasthosting naar de andere.

Bijvoorbeeld van Anchor naar Springcast, of van Podbean naar Acast. Die laatste neem ik als voorbeeld.

Bij verhuizen van een podcast zijn twee dingen belangrijk.

Neem hiervoor de tijd & verhuis de RSS feed en maak geen nieuwe podcast aan

Waarom je de tijd moet nemen, is vrij eenvoudig. Eerder in deze opleiding hebben we gezien dat je de podcast aanmeldt bij podcast-apps door de RSS feed aan te melden. De URL, om specifiek te zijn.

Deze URL verwijst naar de RSS feed en podcast die gehost wordt bij Podbean. Op het moment dat je de podcast bij Podbean weghaalt, en onder Acast hangt, maakt Podbean een redirect aan.

Een redirect betekent dat Podbean tegen podcast-apps zegt: ‘nope, deze podcast ga je bij ons niet meer vinden, je moet hier zijn <insert de nieuwe URL van Acast>’.

Daar hoef je zelf niets voor te doen, behalve checken of het allemaal goed gaat. En dat kost even tijd. Je doet dat het beste als je (voor je) klant een nieuwe aflevering heeft geüpload in de nieuwe podcasthosting. 

Mijn ervaring leert dat het niet altijd meteen goed gaat. Dat hoeft niet aan de podcasthosting te liggen, soms is het de podcast-luisterapp die niet goed registreert dat de adreswijziging heeft plaatsgevonden.

Als je de podcast hebt geclaimd in de podcast-luisterapp, zoals in Spotify for Podcasters, Podcasts Connect van Apple of het podcastersgedeelte van Pocket Casts, Overcast of een andere app, kun je vaak zelf in je account zien welke RSS feed de app nog gebruikt. 

In de URL’s zie je altijd wel om welke podcasthosting het gaat. Zie je nog een URL staan van Podbean in plaats van iets van Acast, dan weet je dat het in die app nog niet goed staat.

Je kan dan de support contacten van de desbetreffende app. Vaak kunnen ze dat met de hand wel meteen goed zetten, waardoor ook gewoon de nieuwste afleveringen van je klant ingeladen worden.

Ten tweede moet je ervoor zorgen dat je bij het aanmaken van een nieuw account bij de nieuwe podcasthosting aangeeft dat je een bestaande podcast wilt verhuizen.

Kies je voor een nieuwe podcast, of nieuwe show, dan maakt de hosting een hele frisse, lege RSS feed aan en mag je opnieuw beginnen met het opbouwen van followers, ratings en reviews. Niet bepaald iets waar de meesten op zitten te wachten. 

Andersom is het ook niet fijn: je trouwe luisteraar krijgt ineens geen nieuwe afleveringen meer en weet niet waar jij met je podcast bent gebleven.

Tip: sla de statistieken van de oude podcasthosting op. Het kan zijn dat bij een verhuizing je account daar direct gedeactiveerd wordt en je toegang tot je statistieken kwijt raakt.

Doen

Oefen met editen

  • zoek een proef- of pilotklant
  • of maak zelf wat opnames
  • probeer multitrack editen uit, door bijvoorbeeld muziek toe te voegen

Neem de tijd en rustig aan, het kost tijd om software te leren kennen en te snappen wat het nu precies doet.

Tip: begin met alleen monteren, dus het knippen van stukjes, en stop als je gefrustreerd raakt. Voor het editen van een bestand kun je er minimaal vanuit gaan dat je gemiddeld twee keer zo lang bezig bent, als dat het bestand lang is. Zelf hanteer ik nu een tijd x3, ik ben 3x zolang bezig met monteren als dat de opname lang is. Voor de volledigheid: ik ben 3 uur bezig met een opname van 1 uur.

Pak vervolgens ook het mixen op

  • pas volume aan
  • gebruik ruisonderdrukking

Oefen vervolgens met aantekeningen maken voor show notes, als dit iets is dat je ook wilt aanbieden

Proefopname editen

Je downloadt de proefopname hier

En hier download je een muziekje om het oefenen nog wat meer spicy te maken 😉
Probeer een intro en een outro te maken met dit liedje.

Voor de volledigheid, het is Paradise Island van Hartzmann

Music from Uppbeat (free for Creators!):
https://uppbeat.io/t/hartzmann/paradise-island
License code: NV3NNGFQCHNQGCGB

Masterclasses extra

  • Microfoons (techniek, plosives, mic bleed, set-up, gain, noise gate & andere knopjes, microfoons)
  • Mixen voor gevorderden (gain, equalizer, compressie, panning, waarom wel in stereo)
  • Statistieken