module 2 – een podcast starten

Hoe start je een podcast? is misschien wel de meest gestelde vraag die ik hoor. Of een variatie erop, want er zijn genoeg mensen die starten, maar die niet alle delen van het proces goed doorlopen.

Insert you, de podcastmanager met alle antwoorden šŸ™‚

In deze module deel ik met je welke stappen je moet nemen om je podcast goed online te krijgen, en zodat je klant er klaar voor is om zoveel mogelijk luisteraars aan te kunnen trekken.

Want leuk dat je podcast op Spotify staat, maar hoe krijg je ‘m nou op Apple? Of Podimo?

Het boodschappenlijstje – om te starten

Wat heb je nodig om een podcast te kunnen starten?

  • podcasthosting
  • titel
  • cover art
  • omschrijving
  • verplichte gegevens zoals, in welke taal de podcast is en of de podcast explicit language gebruikt (ben je van plan om fuck te zeggen, of niet?), wie het copyright heeft en welk mailadres je in je RSS feed wilt stoppen
  • minimaal 1 audiobestand
  • titel van dat audiobestand
  • omschrijving van dat audiobestand
  • de RSS feed aanmelden bij podcast-apps of: distributie

Uitleg lijstje om te starten

podcasthosting

Een bedrijf waar je je podcast kan hosten. Je stalt er je audiobestanden en je podcasthost (of podcasthosting, als je superduidelijk wilt blijven, want een podcasthost is ook de presentator van een podcast) zorgt ervoor dat je bestanden en gegevens omgezet worden in een RSS feed.

De meeste podcasthostings geven ook extra opties, zoals het maken van audiograms, toevoegen van transcripties of SEO-opties. Iedere host doet hetzelfde, maar in de extra’s zijn ze anders.

De meeste hostings hebben pakketten, en een periode van gratis uitproberen. De pakketten zijn grofweg te verdelen in:
– je betaalt meer naarmate je langere afleveringen / grotere audiobestanden uploadt
– je betaalt meer als je gebruik wilt maken van meer features, zoals uitgebreide statistieken of automatische audioverbetering

Je kiest de beste hostingpartij door te kijken wat de doelen zijn van je klant. Wat willen zij met hun podcast bereiken? Welk budget is er beschikbaar? Hoe vaak willen ze afleveringen uploaden en hoe lang gaan die ongeveer worden?

Zo raad ik niet zo tech-savvy klanten aan om voor Springcast te kiezen. Ze moeten ook zonder mij door kunnen en dan is een Nederlandssprekende klantenservice die werkt tijdens Nederlandse kantooruren wel heel prettig.

Klanten die niet wegdeinzen van zelf doen en eventueel Engels moeten spreken en die een klein of geen budget hebben, raad ik Acast aan.

nice to know

De beste Nederlandse podcasthost vind ik Springcast*
De beste Europese, niet-Nederlandse host vind ik Acast (deze hosting biedt een gratis optie aan en is een mooi alternatief voor het gratis Anchor)
De allerbeste podcasthost vind ik Buzzsprout

* dit is een affiliate link, ik ben partner van Springcast en krijg een vergoeding voor nieuwe klanten die zich aanmelden via mijn link, gebruik ook de kortingscode podcastenmetijlien voor een extra 30 dagen gratis hosting

titel

Er zijn grofweg 3 typen podcasttitels: beschrijvend, abstract en met de naam van de host

Een beschrijvende podcasttitel zegt exact wat de podcast is: ‘Hoe start je een podcast?’

Een abstracte titel is creatief en vraagt iets van de potentiĆ«le luisteraar: ‘Microfoon-queens united’
Abstracte titels verzinnen is niet mijn zone of genius šŸ˜‰

Een titel met de naam van de host zegt het al: ‘IJlien Havenaar’

Je kunt gerust mixen en matchen, en er is natuurlijk een spectrum van abstractie naar beschrijvend. Iets als ‘Hop on the mic, met IJlien Havenaar’ is half-beschrijvend, soort van abstract en heeft ook mijn naam. En twee talen, dat ook niet altijd even handig is.

Ik ben all for Engels gebruiken in het dagelijks leven, maar het is gebleken dat een Engelstalige titel, Engelstalige luisteraars trekt en die hebben vrijwel nooit iets aan jouw Nederlandse gepraat. En dat levert weer lege downloads op waar je niets aan hebt.

cover art

Cover art, of cover artwork, is de profielfoto van je podcast. Het tegeltje dat je erbij ziet staan. Goed cover artwork is 3000 x 3000 pixels en is zo vormgegeven, dat wat erop staat nog te lezen is in klein formaat.

In Canva heb je inmiddels al veel mooie sjablonen staan.

Verkoopt jouw klant een dienst waar henzelf centraal staat? Van coaches tot fotografen, en ook als VA verkoop je ‘jezelf’. Dan is een foto van henzelf op de cover art een must.

De cover art, de titel en de omschrijving vormen een drie-eenheid die je op elkaar kunt afstemmen. Zo kun je een wat abstractere titel ondersteunen met heel duidelijk cover artwork.

Ik ben op zoek naar vormgevers die zich specialiseren op podcast artwork, dus is dit jouw ding: er is markt voor!

omschrijving

De omschrijving is de ‘bio’ van een podcast. Hierin maak je de kennismaking met de podcast compleet. Hier valt de potentiĆ«le luisteraar als een blok voor je podcast, als die dat nog niet deed door de titel en de cover art. Je zou kunnen zeggen dat potentiĆ«le luisteraars die nog twijfelen, hier in een warm bad terecht moeten komen.

Een strategie is dan ook om de ideale luisteraar van je klant hier te omschrijven. Je vertelt ze letterlijk wie ze zijn.

Voorbeeldje: ‘Je hebt kortgeleden ontdekt wat kunst met je doet. Je bent je eerste stappen aan het zetten in de kunstwereld en hebt misschien al wel een favoriete kunstenaar, stijl of museum. Maar hoe verder je komt, hoe meer zich voor je ontvouwt en dat overweldigt je weleens. Er is zo veel te kiezen.

In ‘Kunst voor de newbie’ maak ik je wegwijs in de kleurrijke, wondere wereld van kunst. Ik geef je heldere opties als de keuzestress je overspoelt en leer je de taal van de kunst, zodat je ook gaat snappen wat er op de bordjes staat.

Dit is maar Ć©Ć©n voorbeeld. Je kunt de omschrijving heel functioneel of heel verhalend maken. Wat ik in elk geval zou aanraden is te vertellen wat de luisteraar in de podcast vindt, een stukje over de host van de podcast (naar wie ga je luisteren, eigenlijk?) en als dat al duidelijk is: wanneer nieuwe afleveringen online komen. Uiteraard voeg je ook relevante linkjes toe.

verplichte gegevens

In de online omgeving van je podcasthost vind je welke verplichte velden je moet invullen. Dat zijn meestal de taal, expliciet taalgebruik, in welke categorieƫn je podcast valt, copyright en (openbaar) mailadres.

Onderstaand een printscreen van Springcast

Deze velden zijn verplicht, omdat podcast-luisterapps (lees: Apple) ze verplicht maakt. Deze gegevens moeten meegestuurd (ingecodeerd) worden in je RSS feed.

minimaal 1 audiobestand + titel + omschrijving

Om je podcast zichtbaar te laten worden in de podcast-luisterapps moet er ten minste Ć©Ć©n audiobestand geĆ¼pload en gepubliceerd zijn. Dat audiobestand moet een titel en een omschrijving hebben.

RSS feed aanmelden bij podcast-apps

Alle onderdelen voor de RSS feed zijn ingevuld en geĆ¼pload, tijd om de podcast de wijde wereld in te sturen. Dat doe je door de URL van de RSS feed – de RSS feed is de code, de URL is de weg daarnaar toe – aan te melden bij de podcast-apps van je keuze.

Vaak ondersteunt de podcasthosting je daarbij, door uitleg te geven.

Een aantal aandachtspunten:

  • Elke podcast-app heeft zijn eigen aanmeldmethode, dit is niet gestandaardiseerd en dus even werk
  • Je hoeft dit maar eenmalig te doen, eenmaal aangemeld blijft de app de podcastfeed verversen
  • Je zult vaker wel dan niet een account aan moeten maken, doe dit op naam van je klant zodat zij uiteindelijk de controle hebben – dit vergt dus enige afstemming met je klant.

    Het is handig om hetzelfde mailadres te kiezen als in de RSS feed is opgenomen. Op dit moment wordt dit nog vaak als verificatiemethode gebruikt als je de podcast wilt claimen. Bij de ene app meld je ‘m aan, de ander haalt standaard alles binnen dat al in de Apple-bibliotheek staat. Dat betekent dat de podcast al te vinden is in de app, maar nog niet aan jouw klant is gekoppeld. Als dit het geval is, kun je de podcast claimen. Vaak sturen ze dan een verificatiemail naar het adres in de RSS feed. Het kan voor je klant interessant zijn om een apart mailaccount voor de podcast aan te maken.
  • Om statistieken in je hostingaccount te krijgen, moet je je podcast niet alleen aanmelden bij de app, maar ook vice versa in je account aangeven dat je de podcast hebt aangemeld. Dit geldt sowieso voor de connectie Spotify-Springcast en zij bieden je uitleg om dit gedaan te krijgen.
  • Apples aanmeldproces is het meest zorgvuldig, hier gaat nog een handmatige, menselijke controle overheen voor je in de Apple-bibliotheek wordt opgenomen
  • Voor het aanmelden bij Apple heb je (heeft je klant) een Apple ID nodig, je hoeft geen Apple-apparaten te hebben om zo’n ID aan te maken en ook de betaalgegevens kun je omzeilen (even goed naar de opties en knopjes kijken – vooralsnog lukt het zonder een credit card te hoeven toevoegen)
  • Anchor heeft een heel snel en eenvoudig aanmeldproces bij Apple, omdat zij je toevoegen onder hun algemene Apple ID (voor de geĆÆnteresseerden: het is niet fully disclosed welke afspraak ze nou precies hebben met Apple, hoe ze dit precies doen is niet openbaar). Dit houdt in dat je als podcaster geen inzicht hebt in je statistieken in Apple Podcasts Connect. De statistieken in Podcasts Connect zijn op dit moment de meest vooruitstrevende en kunnen superinteressant zijn.
  • Een aantal apps maakt gebruik van de Apple-bibliotheek. Sinds jaar en dag is die openbaar. Dat is fijn, maar als het Apple beter uitkomt om deze portal te sluiten bijvoorbeeld door de implementatie van betaalde abonnementen en kanalen, is de continuĆÆteit van de podcastdistributie in gevaar. Met andere woorden: de podcast van je klant wordt niet meer weergegeven of ververst in veel apps.

    Daarom is de onafhankelijke Podcastindex in het leven geroepen door (daar hebben we ‘m weer) Adam Curry en z’n podcast-partners-in-crime. Meld de podcast dus ook altijd aan bij Podcastindex.org. Helaas zie ik deze optie weinig terug in diverse podcasthostings, maar jij weet het nu.

Dat gezegd hebbende…

Dit zijn de noodzakelijke onderdelen voor het starten van een podcast.

Hieronder vind je nog wat slimme extra’s, die voor het doel van jouw klant misschien net zo onmisbaar zijn als deze verplichte zaken.

Het boodschappenlijstje – next level

omschrijving | SEO-geoptimaliseerd, slimme linkjes en bio van de host

De omschrijving next-level, zeg maar. Wat kun je er nog meer mee behalve je ideale luisteraar aanspreken?

Optimaliseren voor SEO
De teksten die bij je podcast staan, worden hoe dan ook ergens op het internet geplaatst. Zo krijg je bij je hosting een (eenvoudige) podcast-webpagina, zijn er websites die geautomatiseerd lijsten publiceren van podcasts en helpt het om je podcast aan te melden bij Google Podcasts (doen!).

De omschrijving kun je optimaliseren door SEO-regels toe te passen. Naast dat ik geen SEO-expert ben, veranderen deze regels nogal eens. Kijk dus goed naar wat er op dat moment geldt.

Er zijn wat vuistregels waar je je wel aan kunt houden:

  • gebruik zoekwoorden die relevant zijn voor de ideale luisteraar
  • zet de zoekterm vooraan in de tekst
  • gebruik linkjes naar relevante pagina’s op je website, dat kan de homepage zijn, maar ook een specifieke landingspagina om te zorgen dat het zo veel mogelijk matcht

Slimme linkjes
Is de link naar de homepage de beste keuze? Of heeft de luisteraar meer aan een landingspagina. Of een specifieke blog? Een overzicht:

  • homepage
  • landingspagina
  • blogpost
  • Calendly of andere afsprakentool
  • gratis weggever
  • online training, of ander entry product
  • affiliate links
  • social kanalen of YouTube

Bio van de host
Een goede bio van de podcasthost kan zowel een potentiƫle luisteraar over de streep helpen (aan wie geef ik mijn spaarzame tijd?) als een luisteraar nog meer connecten met je klant (wie is deze persoon met al deze fantastische content?).

Je mag hier best wel ruimte voor pakken. Je hebt geen maximaal aantal tekens. Houd bij een wat langer verhaal de online leesbaarheidsregels aan: gebruik witregels en opmaak en knip het op in kleine alinea’s. Zet het belangrijkste bovenaan en link eventueel door naar de Over mij-pagina op de website van je klant.

titel | geoptimaliseerd voor vindbaarheid

Vindbaarheid trek ik hier wat breder dan alleen SEO. Ook hier kan SEO je weer helpen om gevonden te worden op internet. Maar je hebt ook de vindbaarheid in podcast-apps. Ik noem dat podcast-SEO.

Podcast-apps zijn op dit moment echt nog noobs als het om zoekfuncties gaat. Maar echt.

Apple zoekt niet eens in de omschrijving, alleen in de titel podcast, titel afleveringen en author (maker).

Maak je een tikfout? Dan ben je lost. Je vindt de podcast die je wilt niet.

De eerste vindbaarheidstip is dan ook om een duidelijke titel te kiezen, die zo min mogelijk fout-typ-kans heeft. Toch een abstracte titel? Dan raad ik aan om altijd de titel te spellen of duidelijk zichtbaar te vermelden. Geef je een masterclass? Tik ‘m in de chat. Zet ‘m in de mail achteraf. Zet ‘m in je LinkedIn- of Instagram-bio. In je posts.

Een titel met naam kan om die reden erg aantrekkelijk zijn. Niet alle podcast-apps nemen namelijk het veld ‘author’ (vertaald als auteur, host of maker) mee in de zoekresultaten.

Ook hier kun je goede zaken doen met zoekwoorden. Maak je een podcast over kunst in de Renaissance, en je rekent (ook) op koude leads, dan is de titel ‘Kunst uit de Renaissance’ zinvol, omdat dat letterlijk een zoekterm kan zijn.

Niches zijn briljant hiervoor. Zo vond ik zelf ooit een podcast door te zoeken op ‘sales via Instagram’. Alleen ‘Instagram’ of focus op het middel ‘Instagram Reels’ zou veel te breed zijn voor mijn zoek-en-vind-behoefte. ‘Verkopen met Instagram Reels’ sluit al beter aan.

Ga uit van de ideale klant of ideale luisteraar van je klant: wat zoekt die?

cover art | next level

Van cover art kun je een waar kunstwerk (laten) maken, beyond Canva en standaard sjablonen en de huisstijlkleuren van je klant.

Vormgevers kunnen geweldige dingen met merk- en kernwaarden, boodschap, wie je klant wil aantrekken, wat je klant wil uitstralen en ofcourse de huisstijl van je klant. Ik zeg geweldig, want als vormgeefkluns ben ik altijd onder de indruk van wat goede vormgevers maken.

Wat tips:

  • Blijf bij jezelf
  • Of kijk wat anderen in het vakgebied van je klant doen en besluit of je daarin meegaat (kan veilig voelen voor potentiĆ«le luisteraars) of juist eruit wilt springen
  • Foto van je klant is bijna altijd een must (hoewel, zie onderstaande case)
  • Cover art, titel en omschrijving vullen elkaar aan en versterken elkaar, kijk hier goed naar, wellicht kun je iets extra’s doen
  • Gebruik liever geen podcastsymbolen. Het is duidelijk dat het een podcast is, en zonde van de ruimte als je het mij vraagt. Tenzij je podcast over podcasten gaat, vooruit.

case

In mijn mailbox verscheen een mailtje van een lactatiekundige. Zij wilde een podcast maken. Niet om klanten te trekken, nee asjeblieft niet, want ze liep juist over van het werk en wilde liever juist wat gaan minderen in uren.

Ze merkte dat ze dagelijks veel tijd kwijt was aan het beantwoorden van dezelfde vragen over het combineren van werk en borstvoeding. Die antwoorden wilde ze in een podcast gieten.

Mijn ogen gingen glimmen want: hoe waardevol! Mijn exacte woorden waren: ik had je podcast indertijd opgevreten.

Het interessant aan deze case is, dat we dus ons best moesten doen om de podcast niet aantrekkelijk te maken voor nieuwe klanten – die wilde ze namelijk helemaal niet! Geen foto dus op de cover art, geen sales call-to-action, maar echt op de hulp en inspiratie. Want ’tegen huilende vrouwen kan ze geen nee zeggen’ <3 lief he?

upload een trailer of aflevering 0

Een trailer is een kort audiobestand waarin je nieuwe luisteraars enthousiasmeert om de podcast te gaan beluisteren. Maak ‘m liever korter dan langer dan 1 minuut, om de aanklikdrempel zo laag mogelijk te maken. In de trailer gooi je al het enthousiasme en de voordelen van de podcast voor de luisteraar.

Zie je de trailer in de vorm van een pitch, dan kan dit bestand ook gebruikt worden als promo. Bijvoorbeeld in andere podcasts of op de feed van een andere podcast. Als je trailer losstaat van de podcast, dan is het superbelangrijk om de titel van je podcast erin te noemen. For obvious reasons, maar ik zou ‘m zelf ook gerust vergeten dus bij deze.

Een trailer is iets anders dan een intro. Een trailer gedraagt zich als een aparte aflevering, al kun je in de meeste hosting wel aangeven dat het een trailer is, en zo tonen de meeste podcast-apps ‘m ook. Trailers kun je ook gebruiken tussen seizoenen in, om een nieuw seizoen of serie aan te kondigen. Intro’s zijn korte stukjes in de aflevering, voordat de aflevering begint.

Een aflevering 0 is langer dan een trailer, maar geen volwaardige aflevering (anders was het wel aflevering 1 geweest). Aflevering 0 mag ook technisch als aflevering 1 in de lijst komen, maar de inhoud en intentie is anders. Als je al eerder de promotie start en je wilt mensen al de gelegenheid geven om te abonneren en je vindt een trailer niet voldoende of te promotie-achtig, dan is een aflevering 0 een fijne optie.

De inhoud is wat vrijer. De host kan zich voorstellen. Kan vertellen waarom die deze podcast zo graag maakt. Of een oproep doen voor gasten om zich te melden. Of wat vertellen over de inhoud en wanneer de afleveringen online zullen komen.

Het is extra interessant om een trailer of aflevering 0 te uploaden als je een vaste lanceerdatum hebt. Doordat Apple handmatig toetst, weet je niet zeker of je podcast wel op die ene datum beschikbaar is, in Apple Podcasts en de andere apps die van de Apple-bibliotheek gebruikmaken. Door een trailer of aflevering 0 te plaatsen, is die ballotagecommissie al achter de rug en ben je in elk geval al live.

eerste afleveringen staan al klaar

Heb je iemand enthousiast over je podcast, moeten ze een hele week/twee weken wachten voor er een nieuwe aflevering komt. Dat is nogal een moodkiller voor je eerste fans.

De eerste afleveringen al klaar hebben staan voor je lanceert, is dus heel prettig. Je kunt er bijvoorbeeld alvast drie uploaden zodat de liefhebber meteen kan semi-bingen (geeft een ‘rijk’ gevoel) of de iets kritische nieuwe luisteraar in elk geval een keuze heeft in wat onderwerpen om te beluisteren.

Tip: plan de afleveringen niet op dezelfde dag in. Sommige apps gooien die afleveringen door elkaar, zodat je de kans loopt dat je eerste afleveringen niet in de juiste volgorde getoond worden en dat staat wat slordig (I cannot handle, in ieder geval ;))

promotieplan

Bij een ‘echte’ lancering hoort wat mij betreft ook een promotieplan. Anders noem ik het gewoon starten.

Het loont om het publiek van je klant alvast warm te maken voor de te lanceren podcast. Dat kan de klant uit de losse pols doen, maar het werkt het beste als jullie er intentioneel mee bezig zijn. Of in elk geval: dat je je klant adviseert er intentioneel mee bezig te zijn. Bombardeer een dag in de week tot podcastdag (op die dag post je klant altijd iets over diens podcast), maak story-reeksen, highlights, Reels, TikToks, onthul de cover art, laat volgers meedenken over de titel, doe quizzes en neem je mailinglijst mee.

Kortom: maak een promotieplan en warm de mensen alvast op. Handig om dit te combineren met ‘de eerste afleveringen klaar’ hierboven. Of geef iets weg aan de eerste 10 luisteraars bijvoorbeeld. Dit kun jij zelf niet zien, maar je kunt bijvoorbeeld een codewoord in de aflevering meegeven, of een mid-roll ad van jezelf erin doen met een speciale link waar ze iets moeten invullen.

Oh dit vind ik echt een van de allerleukste dingen om over na te denken šŸŽ‰

kies meerdere categorieƫn

Vaak kun je in de podcasthosting-omgeving voor meerdere categorieƫn kiezen. Ik zou je aanraden dit altijd te doen. Je vergroot hiermee de kans dat je klant in een chart, een hitlijst genoemd wordt en dat is altijd leuk om te vertellen en te promoten.

Tip: Apple gebruikt alleen je eerstgenoemde categorie. Wil je de kans op een plek in de Apple-hitlijsten vergroten, kies dan een subcategorie als eerste categorie.

mailadres voor de podcast

Een dedicated mailadres voor de podcast, ik noemde het al eerder, kan handig zijn:

  • voor het claimen van de podcast in diverse podcast-apps
  • eventueel voor jou om te beheren
  • om prijsvragen beter te stroomlijnen
  • om gastmanagement te stroomlijnen

Is het een podcast die losstaat van het bedrijf van je klant? Dan is het waarschijnlijk helemaal lonend om er een aparte entiteit van te maken, misschien met een eigen Instagram-account of website.

aanmelden podcast bij zoveel mogelijk apps

Met Apple, Spotify, Google en de Podcastindex ben je echt al heel ver. Maar voor extra vermelding (= SEO) en omdat je gewoon geen aannames kan doen over het luistergedrag van mensen, raad ik je aan om de podcast bij zoveel mogelijk apps aan te melden. Er zijn bijvoorbeeld al apps waarin luisteraars crypto-donaties kunnen doen. Of dat groot gaat worden zal de tijd uitwijzen, maar het is toch handig als je daar dan al in zit.

Interessante apps om de podcast aan te melden of te claimen:

  • Podimo
  • Pocket Casts
  • Overcast
  • Podbean
  • iHeartRadio
  • Castbox
  • Deezer
  • PodcastAddict
  • Juke
  • Fountain (crypto)
  • Amazon Music & Audible

Hoe begeleid je je klant hierin

Geef een tijdpad, wat gebeurt wanneer, wat moet klant wanneer doen en wat doe jij er dan mee

Masterclasses extra

Conceptontwikkeling

  • doelgroep
  • doelstellingen
  • format
  • titel
  • integreren in marketingstrategie

Techniek

  • set-up – advies over apparatuur en opnemen op afstand
  • hosting