module 1 – wat is een podcast?

Als podcastmanager moet je weten wat een podcast is. Om vol vertrouwen als podcastmanager aan de slag te gaan, helpt het om te weten hoe de techniek achter een podcast in elkaar zit.

Je begrijpt wat de mogelijkheden en onmogelijkheden van een podcast zijn en weet bij probleemanalyse sneller in welke hoek de oplossing ligt.

Technisch gezien is een podcast een audiobestand, dat via een RSS-feed online te downloaden is. Zonder beperkingen, in een open online omgeving.

Het is on-demand audio.

nice to know

Die open nature van podcasten, is de reden waarom podcastpuristen een error krijgen als podcasts achter betaalmuren gaan, of alleen te beluisteren zijn in bijvoorbeeld Spotify of Podimo.

Als podcastmanagers staan we met het ene been in de podcastwereld en met het andere been in de businesswereld, waar andere belangen spelen en waardoor ook met podcasts niets zwart-wit is.

Het is heel logisch dat mensen een muntje willen slaan uit hun podcast, de liefde en waarde die ze erin stoppen mag beloond worden.

Het leuke is dat er nu steeds meer en meer manieren komen waarop dat kan. Advertenties, betaalmuren, abonnementen, besloten podcasts waarvoor je betaalt, donaties, fooien, fooien met crypto currency.

Oke, die RSS feed.

Het ontstond als een manier om je te abonneren op websites, of blogs.

Waarom zou je je willen abonneren op blogs?

Stel: jij bent iemand die op zoek is naar veganistische recepten. Je hebt inmiddels zo’n 20 websites gebookmarked die je regelmatig checkt op nieuwe recepten, of leuke artikelen over nieuwe vegan opties.

Nou, hartstikke leuk, maar dat checken kost je tijd. Of, en ik weet niet of je zo oud bent als ik en nog bloggers hebt gevolgd, al die losse bloggers volgen kon nog weleens een dagtaak worden. We hadden nog geen social media om ze te volgen, zodat ze jou zelf met een berichtje konden vertellen welk artikel er online was gekomen.

Met een RSS feed zie je in één oogopslag of er nieuwe artikelen zijn verschenen op de sites waarop je bent geabonneerd.

Je ziet de titel, een korte omschrijving en je kunt doorklikken naar de website of als het hele tekstbestand mee was hoefde je je mailbox niet eens te verlaten.

Met een RSS feed worden deze meldingen naar je toe gebracht, in plaats van dat je de sites een voor een moet bekijken. Het lijkt op de feeds zoals we ze nu kennen van socials maar er is een duidelijk verschil.

RSS feeds zorgen voor een zekere gelijkwaardigheid. Je abonneert je er bewust op en de berichten verschijnen gewoon op volgorde van aanbod in je feed.

Er zijn geen grote partijen die met een bak advertentiebudget op de voorgrond treden, en je krijgt what you signed up for: alle nieuwe artikelen van een website. Groot of klein. Actief of minder actief. SEO of niet SEO.

Enter: Adam Curry

In 2001 kreeg Adam Curry het idee om via de RSS feed een audiobestand mee te sturen.

Adam Curry, zeg je? Yes, Adam Curry de Amerikaanse Nederlander, die ene van MTV, ex-man van Patricia Paay en vader van Christina Curry. En tevens een grote tech-ondernemer. Die.

In de vroege jaren van deze eeuw moest je vrij lang wachten tot een groter bestand van internet was gedownload.

In die tijd hield ik een uur de huistelefoon bezet omdat ik L’Amour Toujours van Gigi d’Agostino a 3 minuten moest downloaden van Napster. Laat staan als je een hele radio-uitzending of interview wilde downloaden van een uur.

Omdat het kabelinternet opkwam en je dus niet meer over de telefoonlijn hoefde te internetten en dus 24/7 online kon zijn, leek het Adam wel handig als dat downloaden automatisch gebeurde.

Je abonneerde je op de RSS feed van de ‘audio blogger’ en als die bestanden dan in de nacht online kwamen, werden ze alvast automatisch gedownload en kon je ernaar luisteren als je wakker was.

Dave Winer, de uitvinder van RSS, snapte niet echt waarom iemand dit zou willen, maar vond het prima en paste het een en ander aan in de code van RSS. Daarmee werd het mogelijk om audiobestanden via RSS te verspreiden. So far so good.

Apple zorgt voor de doorbraak

Fast forward naar 2005.

In dit jaar gebeurt er een aantal interessante dingen. Yahoo!, toentertijd een grote zoekmachine maakt een podcast-zoek-site, podcasts worden een heel klein beetje mainstream.

Apple geeft dat een definitieve zet door in de iTunes Music Store een podcastbibliotheek, dus een lijst met RSS feeds, aan te leggen. Podcasts waren ineens supermakkelijk te beluisteren door iedereen met een iPod.

Leuk feitje: podcast is een samentrekking van iPod en broadcast. Je kunt een uitzending, on-demand beluisteren, en zelfs meenemen op een draagbaar apparaat.

Apple en podcasts zijn tot de dag van vandaag stevig gelinkt omdat podcasts jarenlang voor de mainstream alleen te beluisteren waren via iTunes en later de Apple Podcasts app.

Veel andere apps gebruiken nu nog de iTunes-podcastbibliotheek en zijn afhankelijk van Apple, die hiermee, voor nu, nog open omgaat. Met de komst van betaalde podcast-abonnementen, ook binnen Apple, wordt dat een beetje shaky maar vooralsnog werkt het zo.

Het is wel een van de redenen waarom Adam Curry en zijn podcast-partner-in-crime Dave Jones (een andere Dave dan RSS-Dave) de Podcastindex.org zijn gestart. Een forever open bibliotheek van podcasts, om het open ecosysteem te verzekeren.

Ik raad dan ook iedereen aan om diens podcast in de Podcastindex te laten opnemen. Mocht Apple ineens besluiten zijn bibliotheek op slot te gooien, dan kunnen apps switchen naar de Podcastindex en blijft jouw podcast beschikbaar.

Hoe komen Apple, Spotify & al die anderen dan aan mijn RSS feed?

De poort naar jouw RSS feed met audiobestanden is een unieke URL.

Deze URL meld je aan bij de podcast-luisterapps waarvan jij wilt dat je podcast beschikbaar is. Zolang je geen principiële bezwaren tegen de apps hebt, zou ik aanraden om je RSS feed bij zoveel mogelijk apps aan te melden. Maar sowieso bij de grootste: Apple Podcasts, Spotify en Google. En de Podcastindex natuurlijk.

En hopelijk binnenkort ook bij de #3 app waar mensen podcasts luisteren, of kijken, en vinden: YouTube.

Hoe fix ik zo’n RSS feed?

En dan als laatste, hoe kom je aan zo’n RSS feed en de bijbehorende URL?

Daar kun je podcasthosting voor inschakelen.

Hier stal je je audiobestand, en geef je gegevens mee zoals de titel van je podcast, cover artwork, de omschrijving van je podcast en de titels en omschrijvingen per aflevering. In de module Een podcast starten ga ik hier dieper op in.

Je podcasthosting zorgt ervoor dat je bestanden te downloaden zijn van hun servers en dat je RSS feed helemaal goed werkt. Het verschil zit ‘m erin hoe veel je kunt meegeven in zo’n RSS feed.

De ene hosting is vrij basic en de andere zorgt er voor dat je de nieuwste ontwikkelingen kunt meesturen zoals hoofdstukken, transcripties en informatie over de hosts van de podcast.

Kijk ook goed hoe ze je de podcast helpen verspreiden.

good to know – over Anchor

Anchor is een podcasthostingplatform, met een heel fijne app. Anchor is van Spotify en meldt je podcast by default (dat betekent dat dat de standaard-instelling is) alleen aan op Spotify. Business wise misschien logisch, maar #vindikietsvan.

Zorg ervoor dat je RSS feed ook wordt aangemeld bij andere apps. Let er bij Anchor specifiek op dat je dit onder je eigen Apple ID doet, of die van je klant. In Anchor kan aanmelden bij Apple heel makkelijk, maar dat komt omdat je onder een Anchor Apple ID komt te hangen en dus geen inzicht hebt in wat je podcast in Apple doet.

Dat heeft geen effect op de werking, behalve als zich problemen voordoen.

Apple heeft wel de meest uitgebreide statistieken, die je dan dus niet kan inzien.

Wat doet een podcast voor je bedrijf?

Het antwoord op de vraag Wat is een podcast? kun je ook anders uitleggen. Wat kan een podcast zijn voor jou als ondernemer, wat kan een podcast zijn voor je bedrijf.

Ook belangrijk om paraat te hebben als podcastmanager. Ons vak is nieuw, vooral in Nederland, of het Nederlandstalige gebied. We zullen dus vaker uit moeten leggen wat we doen, dan bijvoorbeeld een tandarts.

Om dit soort gesprekken plezierig aan te gaan, is het fijn om een lijstje achter de hand te hebben. Ik noem nu een aantal voordelen die podcasten heeft voor een ondernemer of een bedrijf.

Kies er een paar waar jij je goed bij voelt en wat je voor jezelf nog iets verder kunt uitwerken zodat je altijd een antwoord hebt op de vraag: waarom moet ik een podcast?

Lijst met voordelen van een podcast

  • Je kunt in een podcast diepgang en nuance in je boodschap brengen – ik zeg altijd het heeft de diepgang van een boek, met de voordelen van een online kanaal
  • Je kunt je klanten en volgers meer waarde bieden
  • Het format is geheel eigen te maken
  • Het succes van je podcast heb je zelf in de hand en is niet afhankelijk van de grillen van een medium of een algoritme
  • Je breidt je netwerk en bereik uit door interviews te doen of zelf te gast te zijn in andere podcasts
  • Je kunt een podcast als een vorm van markt- of doelgroeponderzoek inzetten
  • Je hebt een plek waar je de ruimte en rust hebt om jouw verhaal te vertellen – geen snelle pitch of catchy gesprekje op een netwerk, geen limiet aan het aantal tekens of een algoritme waar je rekening mee moet houden, geen gesprekspartner die je verhaal onderbreekt en kaapt
  • Elke aflevering opnieuw scherp je je visie aan, oefen je je verhaal, vind je meer en meer je eigen stem en ontdek je wat je de wereld te brengen hebt
  • Een podcast is een briljante aanvulling op alles wat social is: snel, hoogover, ontdekken, naar slowing down, ruimte, diepgang en verbinding maken
  • Zelfs met zogezegd weinig downloads maak je met elke luisteraar impact. 40 downloads per aflevering klinkt weinig? Als jij elke week je verhaal tegen een ruimte met 40 mensen mocht vertellen, 40 mensen die aandachtig luisteren naar wat jij te vertellen hebt, dan zou dat als een behoorlijk goedlopend event klinken toch?
  • Het is geen video

Doen

  • Wat is jouw verhaal richting je klanten en (potentiële) klanten?
  • Wat vind jij sterk aan een podcast, als luisteraar?
  • Als je zelf (zou) podcast(en), om welke redenen voel je je daar prettig bij?
  • Stel: je klant dreigt te podfaden, ze voelt het niet meer. Met welke argumenten zou je haar het beste kunnen helpen? Wat ‘verkoop’ jij het makkelijkst, of waar voel je je helemaal goed bij?
  • Voor welke vraag ben je bang? Of: welke vraag wil je echt niet gesteld krijgen – omdat je er geen antwoord op hebt, of omdat je niet gelooft dat podcasten het kan?