7000 views voor mijn co-host Gaia die veel te enthousiast aan t gillen is over de gedeeltelijke eclips: TikTok, you got me.
Geen grap dit, sinds twee weken zet ik korte filmpjes (want ja, TikTok) op dit platform van de opnames voor mijn podcast Dit is dertig.
Als 35-plusser, ik vink al twee jaar getrouw het vakje 35-45 jaar aan in surveys, is TikTok wel een slopende ervaring. Mijn TikTok-gebruik makes de 15-jarige hier in huis shake his head in disbelief maar goed.
Picture this: op het moment dat je de app opent beginnen DIRECT allerlei tieners (tieners, ook zo’n oma-woord) superstrakke dansjes te doen, en het geluid staat ALTIJD aan.
Je weet niet hoe snel je het moet wegswipen want for fucks sake, ER ZIT GEEN PAUZEKNOP OP. Maar swipen is ook geen oplossing want dan begint meteen het volgende filmpje met whatever dansje of liedje er populair is.
Pure paniek, en dus druk je op je eigen hoofd aka profielfoto om de rust van je eigen profiel op te zoeken zodat je in elk geval ERGENS kan uithijgen voor je voorzichtig op een ander deel van TikTok gaat kijken.
De notificaties van je inbox lijken dan goed, maar HA dit zijn geen DM’etjes zoals wij oudjes gewend zijn, waarbij we al zuchten als het een voice message is in plaats van een netjes getypt stukje.
Nee nee, dit zijn allerlei notificaties door elkaar, van likes, tot volgers, tot opgeslagen berichten en (ik denk) ook DM’s tussendoor. Chaos! Maar in elk geval wel stille chaos. Goddank.
Nou, welkom op TikTok moeders.
Inmiddels is het algoritme wel zover dat ik Monica Geuze te zien krijg, in plaats van mensen die écht meer dan 20 jaar jonger zijn dan ik. Fijn. Want het is toch wat ongemakkelijk.
Anyways, qua bereik is het dus best leuk zo! Ik bedoel viraal gaan in mijn wereld is 7000 views op 1 filmpje. Levert het dan wat op?
Mwah, we hebben nog steeds 6 volgers dus go figure. En gaan dit ook podcastluisteraars worden? Is dat überhaupt belangrijk voor je bedrijfsdoelstellingen (dat is er eentje waar je op mag kauwen)
Wat het mij leert, is dat op TikTok organisch nog dingen mogelijk zijn. En tegelijkertijd is dit een manier om a bit aangesloten te blijven bij de belevingswereld van mijn kinderen, want de bijna 8-jarige heeft het er ook al over.
En zoals alles zal ook TikTok uiteindelijk het domein worden van de late majority, in dit geval de moeders, 35-plussers en online ondernemers (hi!). Het is nog ruim op tijd om een vroege entree te maken voor jou en mij en in elk geval te gaan ervaren welke content wel en niet werkt.
Mijn allerbeste tip voor de TikTokkende podcaster
Dit is goed om te beseffen voor je TikTok-content gaat maken: het is een medium dat mensen in scroll-modus gebruiken: prikkel ze, denk aan de A in het AIDA model, en gebruik voor diepgang (en Desire en Action) bijvoorbeeld, nou, je podcast.
Ook interessant
Het moederbedrijf van TikTok zoekt een podcast business development-persoon. Dat, en het feit dat TikTok-gerelateerde bots RSS feeds aan het binnenhalen zijn, lijkt erop te wijzen dat podcasts are coming to TikTok. I’ll keep you posted.
Recente reacties