hoe je podcast je wel iets oplevert - IJlien kijkt naar links met een lach en heeft een mobiele telefoon in haar handen

Twee stappen die zorgen dat je podcast je wél iets oplevert

Levert je podcast je niets op? Dat is omdat je twee dingen vergeet die cruciaal zijn om succesvol te zijn met je podcast.

Elke week zit met je telefoon op de bank of je microfoon voor je neus, je denkt even na, slaakt misschien een diepe zucht, drukt op record & go.

Goeie aflevering wel, je gooit ‘m online en zet meteen in je agenda dat je over een week weer iets opneemt.

Want dat heb je begrepen: consistentie is key.

Consistent opnemen en plaatsen zodat je luisteraars erop kunnen rekenen dat jij er bent met nieuwe inzichten, kennis en actiepunten.

Maar je podcast levert je geen zak op. En je vraagt je af waarom.

Dit zijn de twee cruciale stappen die je nu vergeet.

Praat over je podcast

Een podcast ligt compleet stil als jij er niets over deelt.

Net zoals een boek zichzelf niet verkoopt, is het succes van je podcast afhankelijk van de aandacht die jij eraan geeft.

Praat uitgebreid over je podcast.

Ook als je denkt dat mensen het nu toch verdorie wel een keer weten dat je een podcast hebt.

Verkoop je afleveringen. Elke keer weer.

Het goede nieuws is dat dit je al snel veel makkelijker afgaat dan in het begin. De lijntjes tussen wat je in je Stories meldt en oh ja, die ene aflevering die je erover hebt opgenomen, leg je steeds sneller.

Blijf ‘m erbij halen, die podcast. Blijf je afleveringen onder de aandacht brengen.

In je posts, in je TikToks, in je nieuwsbrief, in je blogs: weef een patroon waar mensen niet meer omheen kunnen.

Geef een call-to-action naar je website

Verwijs zowel in je opname, als in de show notes (de omschrijving van de aflevering) altijd naar een plek op je website waar je luisteraars die klaar zijn voor de volgende stap, verder helpt.

Bied bijvoorbeeld een gratis weggever aan, shine a light op je aankomende challenge of verkoop je masterclass.

Ook interessant: bied een echte resource aan die bij de aflevering past.

Een stroomdiagram om ze te helpen een keuze te maken, een (invulbare) PDF met de vragen die je ze stelt in de aflevering of een affiliate link of code waarmee ze extra korting krijgen op het product of de dienst die je bespreekt.

Leid de luisteraar vanuit je podcast structureel naar je website toe.

Klikken ze de eerste keer niet, dan klikken ze de 51e keer wel. Gewoon, omdat ze daar op dat moment wél klaar voor zijn.

Integreer deze twee stappen in je podcaststrategie en je behaalt sneller de doelen die je met je podcast wilt bereiken.

Succes!