Episode: The Duality of Diva with Mariah Carey
De langverwachte podcast van Meghan Markle is gelanceerd. Het 25 miljoen dollar kostende podcastproject is een samenwerking tussen Archewell Audio – van Harry & Meghan – en Spotify.
De podcast Archetypes is dan ook een Spotify Exclusive.
In januari van dit jaar werd er nog gespeculeerd dat de samenwerking verbroken zou worden. Reden was de enthousiaste aankondiging door Spotify… en toen doodse stilte. Prins Harry zou zijn bedenkingen geuit hebben over misinformatie op Spotify en to be honest: Spotify kondigt wel vaker dingen aan die dan als een nachtkaarsje uitgaan.
Anyway, niets van dit alles: wij kunnen sinds eind augustus de podcast van Meghan beluisteren.
De labels die vrouwen tegenwerken
‘Archetypes with Meghan – a podcast where we investigate, dissect, and subvert the labels that try to hold women back.’
Vrij vertaald: welke labels krijgen vrouwen opgeplakt die ervoor zorgen dat we (want ik ben er ook een) worden tegengewerkt.
Hoewel ik dacht dat Archetypes gewoon een woordspeling was van Archewell Audio, blijkt het ook het concept te zijn van de podcast. En dat vind ik sterk. Dat intrigeert me. Het is dan ook aannemelijk dat ik de doelgroep ben.
De omschrijving, die voor podcastbegrippen vrij kort is, lijkt wel de 10 word description die aangeraden wordt door podcast-expert-for-real Eric Nuzum. Hiermee omschrijf je je podcast zo, dat het niets anders ter wereld omschrijft.
Deze omschrijving is dan wel 16 woorden, maar het is een vrij kernachtige zin die doet wat Nuzum zegt.
De aflevering met Mariah Carey gaat over het label, of archetype: Diva.
‘I’m an editor’
Een editor die alles doet behalve editen.
Op het Podcastfestival in Oostende sprak een story editor van Gimlet Media (onthoud u die naam even), Devon Taylor, over haar werk. Ze legde uit dat ze als story editor het verhaal vormgeeft, en niet verantwoordelijk is voor de montage.
Story editing is, en nu sla ik het enigszins plat, het in elkaar puzzelen van het verhaal van een aflevering. En als je dat weet, hoor je dat dit ook hier is gebeurd.
Clips van Mariah van vroeger, van haar moeder, van Oprah, Meghan en Mariah’s gesprek, een professional waarmee is gebeld, Meghan’s voice over, muziek op de achtergrond – alles zit zo goed geregisseerd in elkaar.
Als je beter wilt graspen wat ik hier bedoel, open dan eens het transcript van zo’n aflevering: https://newsroom.spotify.com/media-kit/archetypes-podcast-transcripts/
De afleveringen zijn grote producties. Echte producties. Als je je afvroeg waarom de ene podcast niets kost en de ander 25 miljoen, zet ‘m naast deze. Een interessante manier om daar meer gevoel bij te krijgen.
Archetypes is overigens geproduceerd door Gimlet Media (daar is-ie), dat onderdeel is van Spotify.
Audio verrijkt je perceptie
In deze aflevering werd het me nog eens crystal clear: audio verdiept. Audio verrijkt je perceptie.
Mariah en Meghan spreken over hoe het is om mixed te zijn, om kind te zijn van een witte en een Zwarte ouder. Ik werd me daardoor bewust van mijn eigen beperkte perceptie van Mariah, ik zie een witte vrouw en denk niet verder. Als ik haar stem hoor haalt mijn verbeelding een Zwarte vrouw naar voren.
Ik ga op deze plek niet uitdiepen wat dat betekent voor mijn geïnternaliseerd racisme, mijn vinkjes (minstens 5 geloof ik) en dergelijke, dus ik vraag je om je focus niet daarop te richten.
Mijn punt is hier dat ook ik weer eens aan den lijve ondervond hoe het tot je nemen van alleen audio je écht kan verrijken.
Dat, plus dat ik met mijn ogen dicht buiten op de tuinbank liggend van een nazomerzonnetje kon genieten.
Vervuld
Zo’n 29 minuten in de aflevering (totaal 46:04) pauzeerde ik en ik was verrast dat ik nog maar zo kort had geluisterd. Ik had het gevoel dat het al veel langer bezig was.
Ik realiseerde me na een minuut soul searching dat vervulling daar de reden voor is. De aflevering zit zo vol, is zo rijk aan geluiden, muziek, verhaal, wisselingen, inzichten dat dat je vervult. Meer dan een soloshow van om de hoek, zeg maar.
Hoewel dat van het aantal inzichten niet gezegd kan worden, zijn verreweg de meeste podcasts vrij plat. Er is een jingle, misschien een bumper en hooguit twee sprekers. Waarvan het hele gesprek integraal wordt geplaatst.
Interview vs. verhaal
Als we bijvoorbeeld even inzoomen op een productie als deze, dan zul je zien dat het daadwerkelijke interview pak ‘m beet de helft van de aflevering in beslag neemt.
En Meghan en Mariah hebben zeker wel langer dan twintig minuten met elkaar gepraat. In deze aflevering is niet het interview het meest belangrijk, maar het verhaal. Het interview helpt mee om het verhaal te vertellen.
De kop van deze alinea is pure clickbait want er is niks ‘versus’ aan.
Het interview is een van de key elements van het verhaal. Maar het blijft een element. Het is onderdeel van het concept van de aflevering, van het doel dat Meghan en haar team met de aflevering voor ogen hebben.
Aftiteling
Aan het einde van de aflevering is er bijna vijf minuten ruimte om iedereen te noemen die aan de aflevering heeft meegewerkt, editors, producers et cetera. Het is net de aftiteling van een tv-serie of film. Hoewel je er geen zak aan hebt als luisteraar vond ik het om de een of andere reden (nog niet gevonden in de soul searching) toch tof.
We’ll be right back
Tweemaal hoor je Meghan een break aankondigen. Bij mij gebeurde er vervolgens niets en ging de aflevering na enkele seconden stilte weer verder. Hier is ruimte gemaakt voor mid-roll advertenties, die niet zijn ingemonteerd in de aflevering.
Hier past Spotify een vorm van DAI, dynamic ad insertion toe. Ik weet niet welke ads dit zijn. Speciaal geselecteerde bedrijven die hierop inkopen? Of random bedrijven die op deze advertentieruimte bieden. Zullen het altijd dezelfde ads zijn, of wisselen ze?
Long-tail advertising (in oudere afleveringen dus) is in podcasts bij de meeste bedrijven nog niet zo in beeld, maar superwaardevol. Afleveringen blijven beluisterd worden, dus ook deze advertentieruimte blijft waardevol en goed te verkopen.
Mijn inschatting is dat Archetypes niet voor de gemiddelde Spotify ads buyer bereikbaar is, maar welke merken er dan wel een plek in krijgen? Waar wil Meghan zich mee associëren? Ik ben wel benieuwd.
Conclusie
Deze aflevering heeft mij overtuigd om ook de andere twee te gaan beluisteren die nu beschikbaar zijn. Downside is en blijft dat ik dat op Spotify moet doen. Daar is het een exclusive voor, maar ik vind Spotify geen fijne podcast-luisterapp.
Full disclosure, ik bewonder Meghan al langer. Om de keuzes die ze (heeft ge)maakt en haar verhaal intrigeert me. Ik kan haar dus goed hebben, en ik zie haar voldoende als een autoriteit op het gebied van vrouwen en levenservaring.
Wel kan ik mij voorstellen dat sommigen moeten wennen aan de tussenstukjes waarin ze naar Hollandse smaak vast soms iets te dik aanzet.
Archetypes wil vooral naar voren halen hoe veel last je van een label kunt hebben. Je bent meer dan alleen de Diva, de Single Mom of de Ambitieuze.
Een uitgebreidere uitleg en meer over de movement, lees je hier: https://archewell.com/audio/archetypes/
#dontbelievethetype
Recente reacties