009 – 3 typen podcasttitels & tips voor het kiezen van een titel

De titel van je podcast, hoe ga je je podcastkind noemen? Misschien ben je een van de lucky few die meteen een titel te pakken hebben en daar niet meer over na hoeft te denken, maar aangezien je deze aflevering hebt aangezet, denk ik dat je bij de andere groep hoort.

Goed dat je komt luisteren. Deze aflevering helpt je om weer een paar stappen dichterbij de titel van je podcast te komen. Ik ga vertellen over typen podcasttitels en aanknopingspunten voor jou die je helpen tot een goede naam voor je podcast te komen.

Allereerst beantwoord je de vraag voor jezelf: moet de titel iets voor je doen? Als het antwoord nee is, heb je het of heel makkelijk en kies je gewoon welke je leuk vindt, of heel moeilijk omdat je geen kaders hebt. 

Is het antwoord ja, dan is je volgende vraag: wat moet de titel voor je doen? Kijk hiervoor bijvoorbeeld even naar de why, of het doel van je podcast. Waarom maak je deze podcast? Doe je dat om bijvoorbeeld nieuwe klanten te trekken voor je bedrijf, dan is het waarschijnlijk handig dat de titel deze doelstelling ondersteunt. Maak je je podcast om zoveel mogelijk mensen te inspireren, dan kan je titel daarbij helpen door potentiële luisteraars te prikkelen. Of maak je je podcast voor de lol, of om mensen te laten lachen, kies dan iets komisch of geks. Of maak je je podcast gewoon omdat je er zelf blij van wordt. Ga dan voor een titel die jou nog blijer maakt!

Grofweg zijn podcasttitels te verdelen in drie categorieën.

Allereerst heb je de abstracte titels. Dat zijn titels die creatief zijn. Het zijn titels die niet direct vertellen waar de podcast over gaat, of het niet helemaal onthullen. Denk aan een podcast over Formule 1 die Pole Position heet, of een titel waarin een zelfverzonnen woord voorkomt. 

Een abstracte titel kan veel zeggen over jouw persoonlijkheid, over je creativiteit of over waar de podcast in je marketingstrategie past. 

Een abstracte titel zegt een nieuwe, scrollende luisteraar wel minder over waar je podcast precies over gaat. Ga je je podcast inzetten om mensen die je al kennen, meer van jouw persoonlijkheid te laten zien? Dan kun je gerust een wat abstractere titel kiezen.

De tweede categorie titels is beschrijvend. Dit is what you see is what you get. Deze podcasttitelcategorie beschrijft precies wat luisteraars gaan vinden. Je kunt dit doorvoeren tot op het platte af of er net iets boven blijven zweven. 

Podcasts zijn wel het medium voor niches. Ben je actief op een niche en wil je dat graag laten horen, gebruik dat dan in je titel. Een nieuwe luisteraar weet precies wat die gaat aantreffen in je podcast. En de luisteraars die jou al kennen, die voelen herkenning. 

Een beschrijvende titel kan ook goed werken voor je vindbaarheid in zoekmachines. En aangezien vindbaarheid nog niet het allersterkste punt is van podcasts, kan dat een handige keuze zijn.

De derde categorie is het gebruiken van je eigen naam. En die categorie is nog best groot. Je zult vast een paar kennen die de naam dragen van de host of hosts of ze regelmatig tegenkomen als je op zoek gaat naar nieuwe podcasts. Het voordeel is wel dat het het snelst is verzonnen en naja, het past natuurlijk perfect bij jou. 

Als je al een grote following hebt of je bent een bekende Nederlander dan zal de titel als een stopper werken. Marc-Marie en Aaf, en Kaj Gorgels & Monica Geuze zijn natuurlijk mooie voorbeelden, maar ook als je een business coach bent met een grote following, die veel zichtbaar is en bijvoorbeeld adverteert op social media. Een bekende naam zorgt voor voldoende herkenning voor een nieuwe luisteraar om zich wat verder te verdiepen in wat je podcast te bieden heeft. En voor de luisteraar die jou al kent, werkt het weer herkenbaar en tussen aanhalingstekens veilig. 

Ook voor de minder bekenden onder ons werkt een dergelijke titel prima als je de relatie wilt verstevigen met mensen die je al volgen of die bijvoorbeeld al eens een gratis product van je hebben afgenomen. Wil je er nieuwe connecties mee aantrekken, dan werkt een podcast met je naam minder goed.

Als laatste wil ik je meegeven dat je je niet moet laten remmen doordat je niet de perfecte naam kunt verzinnen. Uiteraard is het fantastisch als je meteen al een schot in de roos hebt, maar in mijn ervaring komt de best passende naam pas als je al bezig bent met podcasts maken. Zo heette deze podcast waar je nu naar luistert eerst podcasten, de podcast. Nou leuk, maar toen ik aan de slag ging merkte ik dat ik graag content maak voor de beginner, voor de starter. En met de oude naam liep ik niet alleen het risico dat ik ook ervaren podcasters aantrok die niet zoveel aan mijn content hebben, maar sprak ik ook niet echt de starter of doorstarter aan. Het was gewoon te vaag. 

Mijn andere podcast Dit is dertig heette eerst vrij lang, echt, anderhalf jaar ofzo, Strawberries on fire en nu dus Dit is dertig waarmee we veel meer laten zien voor wie de podcast bedoeld is en IJlien’s podlog heet nu nog zo, maar ik sluit echt niet uit dat die ook ooit nog eens verandert. Het is niet heel lastig om je podcastnaam aan te passen, neem de tips die ik heb genoemd ter harte, gun jezelf een brainstorm en kies de titel die je daaruit het beste vindt. En ga dan lekker aan de slag!

Heel veel succes!