005 – pre roll, mid roll & post roll content in je podcast

In deze aflevering bespreek ik wat pre, mid en post roll content is, waar je het voor kunt gebruiken en de verschillende vormen van deze content.

Je kent de pre, mid en post roll misschien wel van bijvoorbeeld video’s op YouTube. Het zijn de korte clips met reclame die voor tijdens of na een video worden getoond. Dit werkt in podcasts op een zelfde manier. De pre, mid en post roll zijn stukjes audio die voor, tijdens of na je podcastaflevering te horen zijn.

Een pre roll plak je helemaal vooraan je aflevering, dus nog voor je eigenlijke aflevering begint. Een mid roll bevindt zich in het midden van je aflevering, wat niet altijd letterlijk zo is. Sommige podcasters gebruiken zelfs meerdere mid roll momenten. De post roll komt helemaal aan het einde van je podcastaflevering, als al jouw content al is afgespeeld en je als host hebt afgezwaaid.

Deze rolls zijn voor verschillende doeleinden inzetbaar. Je kunt ze gebruiken voor een call to action. Om je luisteraar aan te zetten om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief bijvoorbeeld, of om ze te wijzen op een nieuw product dat je net hebt ontwikkeld. Je kunt ze ook interesseren voor een andere aflevering van je podcast, eentje die te maken heeft met het onderwerp van de huidige aflevering of een inspirerend interview dat je al eens eerder hebt afgenomen en die perfect dient als aanvulling of voorbereiding. Het helpt je luisteraars door hen een vervolgstap te bieden.

Je bespaart ze de tijd en moeite om weer door al jouw afleveringen te speuren naar eentje die ze aanspreekt. Je reikt ze gewoon een interessante vervolgstap aan. En als je dan ook nog een linkje naar de vervolgaflevering in je shownotes zet, maak je het ze helemaal gemakkelijk. 

Je kunt met de pre, mid en post roll ook een ander een podium bieden in je podcast. Word je gesponsord door een bedrijf of organisatie dan kun je vertellen over je partnership of samenwerking en je kunt uitleggen waarom je deze samenwerking bent aangegaan. Vertel waarom het product of de dienst voor jou goed werkt en waarom dat ook voor je luisteraar interessant is.

Natuurlijk kun je ook gewoon advertentieruimte maken van de rolls. Verkoop de ruimte in je afleveringen aan bedrijven om reclame te maken. Daarbij heb je een keuze om een bedrijf zelf een stukje audio aan te laten leveren, zodat je die in je aflevering kunt monteren. Of je kunt een zogeheten host-read advertentie inzetten, dat is een advertentie die jij zelf opleest. Het eerste is namelijk nogal koud en geeft de meeste kans op afhakende luisteraars.

Met podcasten heb je een vrij sterke connectie met degene die jouw aflevering beluistert. Een significant ander geluid in je aflevering, dat ook nog eens iets wil verkopen, doorbreekt die magie. Lees je als host zelf de advertentietekst voor, dan blijven jouw stem en toon in elk geval intact. Voelt het veel natuurlijker voor de luisteraar. 

Een klein uitstapje naar adverteren in je podcast. Belangrijk daarbij is dat je altijd zorgt voor relevantie voor de luisteraar. Zorg dat ook deze onderdelen van je content waardevol zijn. Het is natuurlijk prachtig als een organisatie interesse toont in je podcast, maar ik druk je op het hart om wel echt de luisteraar als uitgangspunt te nemen.

Weet je, luisteraars begrijpen het echt wel als jij met je waardevolle content ook eens een advertentie ertussen hebt zitten, podcasten kost geld en tijd en ik doe hier even een aanname maar ik denk niet dat je een geldboom in de tuin hebt staan. Maar houd de relatie met je luisteraar goed en zorg ook voor relevante producten en diensten die je aanprijst. Wat ook leuk is, is om een korting te bedingen voor jouw trouwe publiek. Dat kan bijvoorbeeld met een affiliate link of met een bepaalde code die ze kunnen invullen als ze iets aanschaffen van het bedrijf waarvoor jij adverteert.

Goed, weer even terug naar de pre, mid en post roll. Bij het opstellen daarvan mag je best creatief zijn. Een boodschap komt veel beter aan als de manier waarop die boodschap is gebracht, past bij jou. Een voorbeeld is als je normaal gesproken uit de losse pols je afleveringen opneemt, dan valt een monotoon opgelezen stuk erg uit de toon. Probeer het aan te laten sluiten bij jouw eigen vibe en de vibe die de luisteraars van je kennen.

Wat interessant is, is dat sommige podcasthostingbedrijven dynamische content aanbieden. Hiermee kun je pre en post rolls toevoegen aan al bestaande afleveringen. Heb jij bijvoorbeeld een lancering, weet ik het, je gaat over zes weken je boek lanceren en je wilt in de komende vier weken bij al je afleveringen in de pre en post roll vertellen over die lancering. Dan kun je dus die vier weken lang die dynamische content voor of achter je aflevering laten plakken. En na die vier weken, als het niet meer relevant is, of als je boek gelanceerd is of je wilt misschien dan weer een ander aanbod doen, dan kun je dat weer aanpassen.

Een pre roll komt dus voor je aflevering en een post roll na je aflevering, maar een mid roll heeft niet echt een vaste plek behalve dan dat het middenin je content valt. Je kunt erover nadenken of je zo’n break wilt aankondigen. Je kunt dat bijvoorbeeld zelf zeggen in je aflevering door te zeggen ‘we gaan nu even naar onze sponsor’ of ‘nu komt er even een advertentie’ of je kunt ook een korte jingle gebruiken, of je kunt het allebei doen. Aan de ene kant zullen veel luisteraars het op prijs stellen dat je deze advertentiebreak aankondigt, aan de andere kant is het wel een duidelijke breuk in je aflevering. Er is dus voor beide wat te zeggen.

Maar welke roll is nu de beste? Welke heeft het meeste effect? Ook hier zijn voors en tegens te benoemen. De pre roll komt zoals gezegd meteen in het begin. Het bereik ervan is dan ook hoog in vergelijking met de andere twee. Maar de pre roll is ook heel makkelijk te skippen of door te spoelen. En dat is eerlijk gezegd ook wat je vaak hoort. Mensen skippen de intro van afleveringen en missen daardoor dus de pre roll content. 

De mid roll komt mogelijk op een moment dat een deel van de luisteraars al is afgehaakt, het bereik zal vrijwel altijd lager zijn dan van de pre roll. Maar de mid roll zal echter wel minder worden geskipt. Dat komt eigenlijk omdat podcasts luisteren vaak iets is dat mensen doen als ze ook iets anders aan het doen zijn. Tijdens het autorijden, hardlopen, schoonmaken of de wereld veroveren zal je minder snel geneigd zijn om alles neer te gooien om een 30 seconden mid roll door te skippen.

De post roll is de minst populaire van allemaal. Hij heeft zeker waarde. Maar eerlijk is eerlijk, een podcastaflevering helemaal afluisteren is niet de gewoonte van alle luisteraars. Die post roll content, hoe prachtig die ook is, zal de minste oren bereiken van alledrie. Maar vlak de post roll niet uit. Juist degenen die helemaal tot het eind blijven hangen, zijn waarschijnlijk je meest betrokken luisteraars. Je hebt best kans dat juist die post roll converteert.

Pas er je vraag op aan, en vraag deze groep luisteraars bijvoorbeeld om feedback of een inschrijving voor je maillijst.