003 – waarom je een why moet hebben en hoe je die vindt

In deze aflevering leg ik uit wat een why is, waarom ik er zelf zo gek op ben en waarom het voor jouw podcast belangrijk is een why te formuleren. Ik vertel je hoe je een why kan bepalen en deel vier categorie├źn waar jouw why waarschijnlijk in thuishoort.

De term why komt van communicatiegoeroe Simon Sinek. Het is onderdeel van zijn theorie die hij de gouden cirkel heeft genoemd, the golden circle. In het midden van de cirkel staat de why, de waarom, die staat voor motivatie en drijfveren. In de cirkel daaromheen staat how, de hoe, die staat voor het proces. In de buitenste en laatste cirkel staat what, de wat, de uiteindelijke uitkomst, je product. Communicatie is het sterkst als je vanuit deze volgorde communiceert. 

Om het praktisch te maken: ga even bij jezelf na waarom je producten van een bepaald merk gebruikt. Want als je de sportkleding van Nike of Adidas naast elkaar legt, zijn de verschillen klein. Waarom loopt iemand dan al jaren op Air Jordans? Het verschil maakt het verhaal, dat in dit geval is opgehangen aan Michael Jordan, legendarische basketballer. Zijn drive, zijn verhaal, de representatie die in het icoon van een springende Michael Jordan is gevangen maakt het verschil. Niet de kleuren, niet het materiaal. Zonder het verhaal van Jordan is de schoen gewoon een kwalitatieve, wellicht zelfs een tikje ouderwetse basketbalschoen van een groot merk en kun je net zo goed een Adidas-, Puma- of Reebok-schoen dragen.

Dit is de theorie in het kort en eerlijk gezegd ook wat platgeslagen. Wil je echt weten hoe het zit? Bekijk dan eens de TEDtalk van Simon Sinek over The Golden Circle. Of lees zijn boek Start With Why.

Voor mij is een why in het werk wat ik doe en in de content die ik maak van levensbelang. Het geeft alles wat ik doe een doel, en zorgt ervoor dat ik het met intentie kan doen. Dat houdt me gemotiveerd om elke dag weer met podcasten bezig te zijn. Je kan iets nog zo leuk vinden, als je niet goed weet waar je het voor doet, is het lastiger je motivatie en energie hoog te houden.

Lijkt dit je ook wel wat, dan beveel ik je ten zeerste aan je why te vinden. Maar er is meer. Als we het toepassen op je podcast dan helpt het hebben van een why je enorm. Weten voor welk hoger doel je content maakt, zorgt voor helderheid. De ontwikkeling van je podcast tekent zich veel gemakkelijker als een weg voor je uit. Je snapt beter welke kant je op zou moeten om je doel, je why te dienen. 

Dat heeft weer als gevolg dat keuzes maken makkelijker en sneller gaat. Dubben is verleden tijd. Als je weet waar je naartoe wilt, dan weet je ook of je links, rechts, rechtdoor of misschien wel een stukje terug moet. Dat scheelt je een boel energie en tijd. Stappen kunnen zetten motiveert enorm.

Je luisteraars weten ook veel beter wat ze aan je hebben. Hoe beter jouw content bij de luisteraar past, hoe trouwer ze zijn. Dat betekent ook dat je mensen niet zult aanspreken. Maar dat is niet erg. Net zoals de Air Jordans niet iedereen aanspreken. Was het gewoon een hoge sportschoen, dan was de schoen misschien meer voor een nog grotere massa geweest. Maar het kiezen van een verhaal, dat van Jordan, heeft Nike zeker geen windeieren gelegd. 

Klinkt abstract allemaal he? Hogere doelen en verhalen. Geen zorgen, een why kan ook heel praktisch en nuchter zijn. Hoeft ook niet de wereld te verbeteren. Mag ook ter meerdere eer en glorie van jezelf of je bedrijf zijn. Je kunt ook dezelfde why hebben als een ander. Geen probleem, er zijn nog voldoende manieren om je te onderscheiden, als je dat uberhaupt wilt. Waar het mij om gaat nu, is dat het jou als podcaster helpt. Een podcast maken omdat je een podcast wilt maken, heeft een beperkte houdbaarheid en grotere kans om als een nachtkaarsje uit te gaan. Daar maak ik deze content niet voor.

Zo is het Air Jordan-voorbeeld praktisch gekozen om duidelijk te maken hoe je moet denken, maar doet de theorie niet helemaal recht. Je zou het eerder onder de hoe of zelfs de wat kunnen plaatsen. Ook deze keuze van mij komt voort uit mijn why: zoveel mogelijk verhalen verteld krijgen via podcasts. Een van de manieren waarop ik dat doe, de hoe, is door een brug te slaan tussen de wens en de uitvoering. Deze podcast is een wat. Een product. Een van de manieren waarop ik de hoe invul. Theorie├źn waarvan ik denk dat ze nieuwe en beginnende podcasters helpen, leg ik snel en praktisch uit. En dus kies ik ervoor om de Air Jordan-shortcut te nemen.

Hoe bepaal je nu zelf je why? Bedenk waartoe je podcast op aard is. Waarom maak je nu deze content, dit product? In mijn cursus is het een van de eerste stappen die je neemt, het bepalen van de reden van het bestaan van je podcast. Hierin omschrijf ik vier categorieen. 

De eerste is leads genereren, of een soortgelijke verkoopdoelstelling. Nummer twee is je expertstatus versterken. De derde is om mensen te inspireren en de vierde is voor de lol, of het entertainen van mensen. De meeste podcasts vallen onder een van deze categorieen. Bedenk waar de jouwe onder valt. Het is een mooi startpunt voor het formuleren van je why.

Belangrijk is dat je je keuze nog kunt verfijnen, of aanpassen. Natuurlijk kun je dat doen, het is jouw podcast. Kies er een, je voelt vanzelf of dit ook echt de why is die bij jou en je podcast past.

Begin ergens, maak een eerste keuze. Je mening veranderen door nieuwe inzichten is beter dan blijven dralen en dubben.